tisdag 26 november 2013

Blöjor

Vi har valt, eller snarare om jag ska vara ärlig, så bestämde JAG att vi ska använda tygblöjor till våra barn. Den äldsta hade tygblöjor under en rätt kort period då jag var så sjuk när hon var liten att det blev nästintill övermäktigt att hålla på med tvätt och vikning av tygblöjorna. Så småningom brann de också upp och då orkade jag verkligen inte köpa nya och börja om. Men om jag minns rätt hade jag betalat 100 kronor för en hel låda med blöjor och ytterbyxor och hej och hå. Det var iallafall väldigt billigt.

Till sonen så togs det nya tag och jag fick dels en stor laddning av en vän men bytte också till mig en komplett uppsättning mot en halv bal toarullar. Nu är jag mindre sjuk och tvättandet går utmärkt liksom att låta sonen ha tygblöjor på dagtid. När vi åker bort och på nätterna har han vanlig blöjor för att få sova mer ostörd. Han har nämligen visat sig vara en liten prinsessa på ärten när det kommer till att sova i en blöt blöja. Det gör man inte. Det byts rätt ofta blöja men å andra sidan så säger de att tygblöjebarn blir torrare tidigt och det tror jag kan stämma. Dagens moderna pappersblöjor är väldigt torra och många barn har svårt att veta att de är blöta och kan tom hinna få utslag innan de själva känner att det är obehagligt.

Låt oss säga att det kanske därför i det här hushållet går MAXIMALT fem pappersblöjor på ett dygn men jag skulle snarare gissa på två-tre stycken men strunt i det. Det är i allafall som mest 32 blöjor på en vecka. Det är då minst en soppåse full. Om jag bara hade pappersblöjor skulle jag gissa på ett blöjsnitt på 10 blöjor dygn och alltså 70 på en vecka. Det är rent något fruktansvärt med sopor det. Framförallt om man räknar på ett år och sedan räknar ut hur många barn i Sverige som använder blöjor. Jag blir lite rädd när jag tänker på hur mycket blöjor det är. Dyrt blir det också. Själv köper jag alltid det alternativ som blir billigast för mig i affären. Med min dotter körde jag samma princip; så billiga blöjor som möjligt, och hon var också torr både dag och natt före tre års ålder. Det är nämligen också ett I-landsproblem vi drabbats av; att barn är så torra trots blöja att de inte ser någon vinning med att sluta med blöja och börja gå på toaletten. De dyrare blöjorna är i regel bäst på detta och många föräldrar köper det som håller torrt bäst. Till dyra pengar.

Dagens shoppingtur innehöll i vart fall ett blöjklipp! Dels hade jag en kupong på 35 kronor på ett paket blöjor. Köpte man två paket fick man 50 kronors rabatt. Det fanns också blöjor av butikens eget märke som skulle sluta säljas och därför reades ut för under 50lappen. Otroligt billiga blöjor idag alltså! Det gäller att passa på med pappersblöjorna och se till att slå till när det är som bäst erbjudanden. Ibland orkar man inte men ibland har man tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar