måndag 25 november 2013

Mat och vettiga val!

De senaste veckorna har jag lyst med min frånvaro eftersom jag nedkommit med en son! Det uppstod en del komplikationer som gjort att jag legat ganska lågt på bloggfronten eftersom jag knappt orkat öppna datorlocket ens, än mindre på ett aktivt vis jobba för en bättre värld genom minskad konsumtion. Snarare har jag nog konsumerat rätt friskt de sista veckorna, främst då mycket snabb och lättlagad mat, helst tillagad av någon annan. Det har ätits en och annan hamburgare då det inte funnits ork till annat och vi också tillbringat rätt mycket tid på centralorten för diverse ärenden. Nåja, det är väl en övergående fas får man hoppas, annars lär inte mina sparpengar räcka långt! För sparat till denna ledighet har jag gjort. Inte för att kunna leva ett lyxliv som så men för att kunna känna mig trygg i att kunna betala mina räkningar ifall det skulle strula med föräldrapenning eller annat. Så långt hade jag inte tänkt vid mitt äldsta barns födelse och ledigheten var heller inte helt avslappnad och bekväm. Nu har jag lärt mig och har egentligen på det jag snålat under 2013 sparat ihop runt 30 000. Då var jag ändå sjukskriven under en period av våren men genom att inte lägga några kronor här och där samt att sluta snusa så har pengarna vuxit.

Den här första tiden har som sagt inte varit särskilt sparsam på ett sätt eftersom det behövts göras vissa investeringar men också köpts en del skräpmat. Nu börjar det hela räta upp sig och jag ser fram emot en mycket mer hemlagad period med mer eftertanke. Eller ser fram emot och ser fram emot; egentligen skulle jag vilja att någon levererar allt som ska ätas färdiglagat i portionsformer varenda dag så att min insats i det hela inte är mer än att äta. Så kommer det ju dock aldrig att bli så det är bara att bita ihop och vispa på.

Här framöver väntar iallafall att bara äta ur frysen. Den innehåller för tillfället rätt mycket älgkött och diverse matlådor samt en del slattar i form av rester. Såklart kan man inte bara äta det, en viss handling måste ju göras för att komplettera, framförallt maten till barnet som vägrar äta kött i de flesta former. Sen sonen kom in i våra liv har också mjölken i maten försvunnit bort då vi tror att mitt intag av mjölk gör honom mer skrikig. De helt mjölkfria alternativen till mejeriprodukter är fruktansvärt dyra. En liter mandelmjölk kostar nära 20 kronor för en liter och "grädde" ligger på runt 15 kr för ett par deciliter. Det gör kosten väldigt befriad från såser och redningar och dylikt då jag inte anser det vara värt pengarna. Mjölk till mitt kaffe vill jag ha men i övrigt får det vara.

Min förhoppning är att orka blogga lite mer regelbundet nu, vi håller tummarna för att även sonen har tänkt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar