lördag 11 oktober 2014

Missat mål och ekonomiska ljusglimtar.

Alla åtaganden tar tid oavsett om det är engagemang i en idrottsförening eller att ha ett järngrepp om sin ekonomi. Sen jag började om att jobba har jag haft mycket mindre tid att fundera på mitt eget järngrepp och märker att pengarna rinner iväg på ett annat sätt. Eller rinner iväg och iväg, nu lät det som att jag skuttar runt på arbetet och slänger sedlar omkring mig och så är det verkligen inte. Men jobbar man ställs det andra krav på snabba lösningar som ibland blir kostsamma. Jag byter till exempel tjänst på mitt arbete och hade utlovat ett avskedsfika vilket jag utan problem normalt sett skulle svängt ihop på en kväll. Tyvärr sammanföll detta med en rätt stor kris på min arbetsplats så den kväll som avsatts till baket förvandlades till ett sent arbetspass och sen stupa i säng för att orka även nästa dag. Istället blev det ett snabbt besök på ICA så förutom att jag la ut flera hundra på fikabröd fick jag stressa vilket jag verkligen HATAR! Jag är väl medveten om att jag hade kunnat säga att jag tyvärr inte hunnit med men det gillar jag inte heller. Sagt är sagt och jag lever helst upp till mina löften. Hursomhelst var fikat uppskattat så det kändes bra!

Jag har också hunnit vara sjuk i sådan utsträckning att jag tvangs uppsöka läkare vilket också kostar pengar, liksom medicin. Hemma från jobbet blev jag också så det blev en rätt dyr affär. Att man blir sjuk kan man inte göra något åt men jag blev lite tjurig ändå eftersom jag inser att mitt kortsiktiga sparmål; 40 000 kr på mitt sparkonto innan 1 januari aldrig kommer att gå ihop. Det fattas en antal tusenlappar och det finns inte utrymme i min ekonomi att lägga av så mycket pengar på så kort tid, framförallt inte när julen ligger framför oss. Jag tycker väldigt illa om att misslyckas och därför retar det mig rejält att inte ha lyckats. Nu hör det ju till saken att familjens inkomst är halverad och har så varit i ungefär ett års tid eftersom vi är föräldralediga, det gör situationen extra kärv då vi plockar ut det vi behöver för att gå ungefär plus minus noll. Det jag har kvar när alla räkningar och mat är betalda är ungefär 1000 kronor vilket ju inte är några svindlande summor att spara av direkt så att jag inte når målet är kanske inte så konstigt men likväl retfullt! Nu får jag väl i och för sig ge mig själv fram till 1 januari innan jag utvärderar hur det egentligen gick några större förhoppningar har jag nog inte.

Nåja, man ska inte gråta över spilld mjölk sägs det så jag försöker istället se positivt på tillvaron och tänka på ekonomiska ljusglimtar från veckan som gått. Jag har bestämt mig för att döpa en etikett efter just detta eftersom jag tycker att det sammanfattar så väl en Snålmors små glädjeämnen!

1. Försäkringen täckte vårt trasiga golvvärmesystem som fick sig en rejäl smäll av åskan i somras. Det visade sig när reparatören kom att det tidigare företag vi anlitat kanske inte riktigt förstått sig på hur vårt system ställs in på bästa sätt. Nu är det trasiga utbytt och inställningarna som de ska vara. Härligt!

2. Fick fina kläder av min sons gudmor, en fin blus, en jättehärlig lång tshirt och en helt LJUVLIG långkofta! Att hon vill ge mig denna skatt är helt otroligt, själv skulle jag nästan ha kunnat sälja min farmor för att få äga den. :)

3. Ekologisk potatis på extrapris; 2 kg för 5 kronor; jo man tackar! Potatisgratäng och potatismos som barnen älskar, möjligt också kanske några potatisburgare av mosresterna. Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar