onsdag 23 april 2014

Återbruk

I samband med att det ganska nyss till jorden komna andra barnet visade sig vara en pojke så företogs ett visst rensande bland de sparade barnkläderna. Klänningar och mycket utpräglat feminina plagg har rensats ut liksom det som var fläckigt, väldigt nött eller helt enkelt fult. Vårt äldsta barn var inte ens ett år när vårt hus brann ner till grunden -09 och mängder av snälla och generösa människor donerade kläder så det fanns en hel del i varierande skick.

Mycket har sålts iväg, inte alls för några stora pengar men en tjuga här och där blir till slut en slant iallafall och runt en tusenlapp har jag nog dragit in ändå. Eftersom jag fått mycket kläder och i regel också bara köper begagnade kläder har jag inte lagt ut i närheten av det många andra lägger ut. Ju mindre de är desto mindre nöter de på sakerna och det är lätt att fynda jättefina plagg för nästintill ingenting. Ju äldre de blir, desto svårare blir det, men å andra sidan kan de ofta ha storlekarna längre.

Kläder som jag av olika anledningar inte velat spara men inte heller sälja har jag tryckt ner i en stor svart sopsäck. Det har varit det som haft fläckar som inte går bort, trasiga kläder eller sådant som varit riktigt trist tvättnött. Jag har haft planer på att annonsera ut säcken just som en skräpsäck gratis till den som vill ha, det finns ju gott om kläder i den att använda när man tex ska måla eller göra saker där man riskerar att barnen förstör kläderna. Det var ju tur att jag inte hunnit göra det eftersom jag under en slösurfarsejour snubblade över svaret i form av ett mönster till en barnmössa. Det finns massor med kläder i säcken med fina applikationer som man kan klippa lös och det finns också massor med fina tyger att använda i små mössor. Genast skred jag till verket!

Jag har nu hunnit sy ett par stycken som jag för ovanlighetens skull är riktigt nöjd med. De är inte perfekta på något vis men jag gillar dem iallafall just för att de inte ÄR perfekta. Eller det jag inte är nöjd med beror egentligen på att jag slarvade lite när jag ritade upp mönstret till den mindre storleken. Det blev lite snett och straffar sig såklart med sneda mössor så det ska jag åtgärda vid tillfälle. Bilder kommer, jag har bara lite för mycket att göra så steget att ladda upp bilder är för stort just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar