torsdag 17 april 2014

Biff med bambuskott!

Igår blev det en helt ny rätt som jag aldrig prövat laga till hemma men som jag vet att jag tycker mycket om; biff med bambuskott. Köper man det på restaurang så skulle jag gissa att man får betala runt hundringen för den portion man får, hemma blir det självklart mycket billigare.

I de flesta recept jag hittat på nätet rekommenderas lövbiff men det är galet onödigt dyrt, själv tog jag älgkött eftersom det är det kött jag har tillgång till men utöver det skulle jag säga att vilket nötkött som helst går bra att använda. Bambuskotten hade jag köpt i en jätteburk från en asiatisk affär; just under 3 kg kostade 30 kronor. Mindre burkar på vilken affär som helst kostar betydligt mer. Det som inte användes frös jag ner i påsar tillsammans med vatten och spad så att jag kapslade in bambuskotten i vätska.

ca 1 kg kött
bambuskott efter behag
champinjoner
soja
ingefära
vitlökspulver
buljongtärning
maizenamjöl

Köttet skar jag tunt och marinerade sedan i soja, ingefära och vitlökspulver, ungefär en halvtimme. Sedan stekte jag köttet i omgångar och därefter svampen innan det blandades ihop tillsammans med bambuskott. Enligt recepten skulle det sedan tillsätas köttbuljongtärning. Det hade jag inte hemma så det blev grönsakstärning istället. Jag tillsatte vatten så det täckte allt, blandade i soja och kokade i cirka 20 minuter. Därefter redde jag det hela med maizenamjöl och smakade av, därefter småputtrade det under tiden som riset kokades. Mycket gott som sagt och i jämförelse med restaurang riktigt billigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar