måndag 24 mars 2014

Syltkok!

Jag vet att jag nämnt det tidigare men är inte säker på om jag skrev upp receptet så jag gör det igen!

Imorgon är det våffeldagen och den firas i detta hushåll med Middagspaus, middag till självkostnadspris i vårt bönhus. Därför bestämde jag mig för att det var Våffeldagen idag istället och det passade fint eftersom en god vän skulle äta middag med oss. Sylten lyste med sin frånvaro i kylen så därför blev det också syltkok, närmare bestämt en riktig Snålmorssylt; hallon och rabarbersylt.

Rabarber är sällan svårt att få tag på under sommaren, de flesta känner någon som har en rabarberplanta och ibland kan man hitta förvildade plantor att plocka ifrån. Sedan är det bara att koka kräm eller baka paj ELLER skära i bitar och frysa för att så småningom användas för att dryga ut vinterns sylt! Jag har inte prövat det tillsammans med något annat än hallon så jag vet inte hur det skulle bli med till exempel blåbär men jag ska nog ta mig för att pröva till hösten.

Hallon smakar rätt mycket så rabarbern fyller mer ut volymen än smakar just något vilket är perfekt, en äkta Snålmorsingrediens!

3 dl hallon
3 dl rabarber
2-3 dl syltsocker

Koka ihop under omrörning, låt sjuda och puttra en stund, tillsätt socker och puttra en stund till. Slå upp på burk, skruva på locket och vänd upp och ner. Ställ in i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar