torsdag 20 mars 2014

The return of Snålmor!

Men hallå igen, så trevligt att bloggen finns kvar trots min brist på tid och energi! :)

Vad har en Snålmor haft för sig då? Jo, först och främst har hon skött sjuka barn, sjuk man, sig själv och även haft en del tråkigheter i utkanterna av familjen som upptagit mycket tanketid. Ett barndop har också klarats av liksom en storstädning och genomgång av alla barnkläder som sparats efter barn nummer ett. Då barn nummer två var en son så kunde vissa saker direkt rensas bort, tex alla klänningar. Därför har huset varit i ett smärre kaos som långsamt motats undan och nu återigen är kontrollerbart. När jag ändå höll på så har jag passat på att rensa det äldre barnets rum från diverse saker som inte längre används.

Nästa steg är nu att försöka göra mig av med detta överflöd genom lite försäljning och byteshandel. Normalt sett så hamnar det jag inte själv har användning för hos någon välgörenhetsorganisation men den här gången ska jag försöka göra en liten slant på det som går. Snålmor har nämligen hittat ett nytt mål för sitt sparande; ett växthus! Och inte ett sådant där pyttigt litet ett som rymmer tre tomatplantor och en kruka med tagetes utan ett STORT växthus. Minst 15 kvadrat är planen och målet och det kostar pengar det, även om jag förstås fått korn på en firma som säljer mycket bra växthus till förmånliga priser. Det handlar ändå om 20 000-30 000 kronor vilket i och för sig är pengar som jag har men då jag också är föräldraledig känns det onödigt att lägga ut de pengarna ifall något mer nödvändigt går sönder. Lite roligt tycker jag nog också att det är att tänka att jag ska spara och gneta ihop pengarna och inte får köpa innan dess. Jag tror att man mår bra av att vänta och längta efter saker; något som vi egentligen inte behöver göra i någon större utsträckning idag.

Planen är nu att precis som tidigare vara mer frekvent i mitt uppdaterande och det hoppas jag lyckas med! Under våren kan det hända att lite trädgård och odling smyger sig in, det är ett av mina stora intressen och något som upptar mycket av min tid under den snöfria perioden av året. Att odla och ta hand om sin trädgård ligger också i linje med att leva ett hållbart liv, något som blir viktigare och viktigare för mig ju äldre jag blir.

Jag ser fram emot våren och hoppas kunna ge bra Snålmorstips längs vägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar