lördag 22 mars 2014

Snålmors pizzaplace!

Gårdagen var fredag och mitt äldre barn hade en vän här som skulle sova över. Vännen är mycket förtjust i hemlagad pizza vilket mitt barn inte alls är, varken i hemgjord eller köpt, så jag tänkte att det var ett utmärkt tillfälle att träna på att äta just pizza eftersom en vän som gillar något man själv inte gillar är otroligt motiverande i en viss ålder.

Pizza på pizzeria är otroligt gott men där vi bor är det två mil enkel väg till pizzerian så förutom att det kostar en slant att köra dit så tar det också tid att transportera sig och helt enkelt lite mer omständigt. I vår familj är vi två vuxna och ett barn som är så pass stort att det äter en portion mat man får beställa enkomt. Vi brukar också när vi äter pizza på pizzeria köpa en stor läsk istället för enskilda små och hamnar på en kostnad kring 250-300 kronor per gång. Ofta så orkar inte jag äta upp hela min pizza och någon av oss har därför alltid en lunch dagen efter men pengarna ska ju ändå ut. Med bensinkostnaden så får man dessutom lägga på 50 kronor ungefär.

Igår bakade jag alltså pizza hemma och köpte till det ett paket jäst, ett paket passerade tomater, ett trepack ananasringar och några färska champinjoner. Kostnaden för detta landade på just under 40 kronor. Jag behövde inte all ananas och alla champinjonerna så kostnaden för själva pizzabakandet är egentligen lägre men jag räknar allt ändå.
Hemma i frysen fanns det sedan i julas kokt skinka för 19.90 kg och bacon för 5 kr paketet samt en massa ostkanter och bitar som eftersom hamnat i ostlådan för att vänta på nästa pizzabak. I kylen hade jag oliver, gul lök, soltorkad tomat och bearnaisesås på flaska. Från skafferiet behövde jag mjöl, lite salt och en halv deciliter olivolja.

Degen räckte till fyra pizzor eller två hela ugnsplåtar om man hellre vill dela upp det så. Två barn åt sig mätta liksom jag själv och det fanns ändå kvar en plåt om man räknar så. Resterna ligger nu förstås i kylen och väntar på att ätas upp under helgen. Den totala kostnaden för det här pizzakalaset uppskattar jag till ungefär vad EN normalpizza kostar om man köper den, dvs mellan 60-75 kronor. Nu drack vi heller ingen läsk till utan jag gjorde isvatten med frysta hallon istället för att hålla nere lite på sockret vilket också såklart håller nere priset.

Det blev över skinka, bacon, lök och svamp från fyllningen som jag fräste ihop för att spara till nästkommande dag då. Det hade gått bra att frysa den öckså ifall jag inte redan haft en plan för vad det skulle bli. Häng med så får ni se! Tänkte också lägga ut receptet på pizzadeg och tomatsås i ett eget inlägg så blir det enklare att hitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar