torsdag 20 mars 2014

Vårt dagliga bröd.

Jag försökte mycket enträget förra året att följa matplaneringar och utvärdera både dem och veckans handlade varor. Det var ett roligt göra men ganska tidskrävande och jag har beslutat mig för en enklare variant i pappersform för att ge mig själv en överblick och istället beskriva speciella tillfällen eller rätter som jag anser att det är värt att tipsa om.

Raskt kastar jag mig därför över dagens middag som var klassisk och enkel korvgryta. Trots att det är en sådan enkel klassiker måste jag skam till sägandes erkänna att jag aldrig tidigare serverat den! Vilken idioti, framförallt med tanke på att vi har barn i huset så är det ju en alldeles utmärkt vardagsrätt på temat korv och potatis. Många barn tycker om korvgryta och den innehåller ju även fler rotsaker som såklart är bra mycket nyttigare att stoppa i sig än makaroner. Förstå mig rätt, jag ÄLSKAR makaroner, framförallt stuvade, men näringsmässigt vinner ju rotsakerna med hästlängder. Ur ett Snålmorsperspektiv är ju korvgryta också utmärkt eftersom det drygar ut korven på ett förnämligt vis jämfört med om man bara serverar den med makaroner och kanske någon grönsak på sidan av.
Ingen blir glad av att få en tallrik med pasta och en ytterst begränsad mängd korv men serveras samma mängd i en korvgryta kommer ingen att fundera eller knorra, det är större smakvariationer pga att den innehåller fler ingredienser och då blir mängden korv inte lika viktig för upplevelsen.

Receptet såg ut som följer och skulle räcka till 4 portioner:

6 potatisar
200 g kålrot
3 morötter
1 liten purjolök
500 gram korv
5 dl vatten
hela pepparkorn, lagerblad, salt, buljongtärning

Man hackar grönsakerna, kokar upp vatten och buljongtärning och kokar allt grönt utom purjon i 10 minuter. Sen tillsätts korv och purjo och kokar ett par minuter till. Pepparkornen och lagerbladen kokar med hela tiden men plockas helst bort innan servering.

Det blev rejäla portioner, två rågade matlådor så jag skulle säga att med bröd till mättar man nog 5 personer utan större problem. Hur såg ekonomin ut på denna anrättning då? Jo, rätt bra tror jag! Potatis hade jag nämligen i en rejäl 5 kg säck som kostade 15 kronor. Morötterna var dyra, 20 kronor för ett kilo men var i gengäld ekologiska vilket ju i sig är värt en slant. Purjon kom förvälld och nedfryst från frysen och korven på extrapris från vårt lokala charkuteri. Förnämligt på alla sätt och vis! Ännu billigare hade det förstås blivit om korven varit billigare och morötterna av affärens basutbud, de ligger då oftast runt 8 kronor / kilo. Om jag höftar och gör ett hastigt överslag skulle jag säga att portionspriset låg mellan 7-8 kronor om man räknar på 4 portioner. Med billigare råvaror kan man säkert komma ner till 5-6 kronor per portion. Alltså en rätt väl värd att ha i åtanke när man kommer hem från affären med extrapriskorv eller billig potatis!

Ett annat spartips i detta är att köpa på sig ett par purjolökar när det är extrapris och hacka upp dem, koka hastigt i saltat vatten och sen frysa i portionerspåsar och att aldrig någonsin under några omständigheter inte ta rätt på det yttersta av purjolöken, dvs den mörkgröna blasten. Den går utmärkt att förvälla den med och frysa in till senare, till exempel till korvgryta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar