lördag 22 mars 2014

Nasi goreng a la Snålmor

Gårdagens pizzabak gav lite rester i form av skinka, några strimlor bacon, lök och svamp. Det bestämde jag mig för att ta tillvara och utöka vårt matlådeförråd med. Det är alltid bra att ha några frysta färdiga lådor på lut för att snabbt kunna förse sig med en måltid och spara kanske både tid och pengar.

I min frys fanns det en tredjedels påse billig wokmix som mest låg och såg ledsen ut. Den fräste jag upp ordentligt och tillsatte sedan en rejäl laddning kokt basmatiris, skulle tippa runt en 8-10 portioner som jag kokade före jag satte igång. Riset kom från en jättepåse på 5 kilo som jag köpte för en hundring för ett tag sedan på ICA, otroligt billigt! Sedan tillsatte jag gårdagens rester och fortsatte fräsa tillsammans med kryddningen som bestod av slatten från en flaska ketjap manis, två rejäla klickar mango chutney samt en rågad tesked sambal oelek. Det blev gott och rejält med matlådor! Asiens motsvarighet till vår svenska pyttipanna heter Nasi Goreng och det var väl ungefär det som jag svängde ihop här. Ris som är den billigaste ingrediensen är också den största delen liksom potatisen i en vanlig pytt. Sen är det bara att hacka och tillsätta det övriga man vill ha med och även gärna någon slags wokgrönsak. Vill man kan man även knäcka över ett par ägg och röra om, blir väldigt gott det med! Rätten går som sagt utmärkt att frysa och är också väldigt bekväm ur serveringssynpunkt då allt är i samma panna, en bra bjudrätt till många också då det går att dryga ut rätt ordentligt. De jag inte serverar den här rätten till utan att först ha kontrollerat intresset för att äta den är gäster med småbarn. Eftersom allt är hoprört är risken stor att barnen inte vill äta då de av naturen ofta är misstänksamma mot grytor och röror där man inte ser vad som är vad. Att sitta och peta isär allt i små hågar är förstås möjligt men inget jag vill att mina gäster ska lägga tid på, bättre då att servera något annat!

Rester av pizzafyllning kan också förvandlas till en pastasås, en gryta med gräddsås, fyllning i paj, pirog, crepes eller kanske som pålägg på en vam smörgås? Egentligen sätter bara fantasin gränser! Det viktigaste är att man ser till att göra något av de här fina resterna och inte bara slänga bort dem för att man tror att de inte är något att ha, de är ju hur mumsiga som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar