torsdag 20 mars 2014

...och däremellan kommer fasta!

Just nu pågår en period som enligt kyrkoåret kallas för "Fastan". Den varar ungefär sex veckor och avslutas med påsken. Traditionen kommer från Bibelns berättelser om hur Jesus fastade, alltså avstod från mat och dryck, och bad i 40 dagar för att våga möta det som komma skulle; döden på Golgata. Svenska kyrkan väljer att påminna och uppmärksamma hjälpbehovet i världen lite extra under den här tiden med sin Fasteinsamling, i år med parollen "Utrota hungern". På hemsidor och i sociala medier har de öppnat upp för diskussioner och tips om hur man på bästa sätt undgår att slänga mat, ett viktigt steg i att göra världen bättre genom att inte slösa resurser i onödan.

Det här är ju något jag skrivit om rätt mycket sedan tidigare och det är jag verkligen inte ensam om; jag kan inte förstå att det fortfarande i Sverige idag finns folk som inte har koll på hur man minskar sitt matsvinn. Jag tycker att det finns tips och råd var man än vänder sig men likfullt så slängs det helt vansinniga mängder mat som hade kunnat ätas upp om man tänkt till lite. Är jag då så mycket bättre människa än alla andra att jag aldrig slänger något ätbart? Nej, nog händer det att jag måste slänga sådant som blivit dåligt. Idag så spolade jag till exempel bort en halv burk dijonsenap som gick ut 2011. Jag kan inte svära på att den inte var helt användbar, den hade börjat se lite mysko ut i konsistensen men luktade och smakade rätt okej. Men ändå. Någon gräns finns det även för mig. Fast detta var rätt mycket ett undantag. Vi slänger mycket sällan mat och jag försöker så gott det går att komma på sätt att ta saker till vara. Därför har jag till exempel en låda i frysen där jag skrapar ner grötrester, så småningom ska resterna bli bröd. Frysen innehåller också en låda med brödkanter som min kantkräsna dotter ratat. De blir ströbröd, krutonger till soppa och sallad eller brödpaj. Det händer också att jag lägger ut till småfåglarna.

Mat lagar jag i regel alltid för mycket av så att det blir matlådor som hamnar i frysen till kommande arbetsluncher. Blir det rester över från tallrikarna eller en mycket liten skvätt från pannan så kan det gå till komposten eller till katterna som gärna äter matrester om de får. Minst en dag i veckan försöker jag se till att vi äter rester. Grytor och pajer är  bra sätt att ta tillvara rester liksom att frysa ned saker. Tipsen och råden är så många att det torde vara relativt lätt att dra igång, sen gäller det bara att bita i och vara snäll och förlåtande mot sig själv de perioder man inte orkar eller klarar av att vara sådär duktigt förnuftig och ta tillvara allt. För så är det ju, ibland orkar man bara inte och det är mänskligt, ta då ett djupt andetag och försök imorgon igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar