tisdag 27 januari 2015

Havremjölk, havregrädde och havregurt.

Mina barn är allergiska på så vis att mitt äldre barn lider av laktosintolerans och mitt yngre barn är allergiskt mot mjölkproteiner. Det som förmodligen kommer att hända är att det yngre barnets allergi utvecklas mot laktosintolerans i takt med stigande ålder och kanske längre fram blir precis som Snålmor och tål mjölk i begränsad mängd. Fram till dess så väljer vi bort mjölkprodukter och försöker hitta bra alternativ.

Jag tycker att mina barn ändå har tur i oturen eftersom det idag finns väldigt mycket bra ersättningsprodukter, till och med choklad som smakar riktigt bra finns i mjölkfri form! Det enda som jag tycker är svårt att ersätta på ett fullvärdigt sätt är vispgrädde men det kan man leva med. Det är inte så ofta man behöver använda det ändå och eftersom barnet inte har någon direkt vana vid vispad grädde är han nöjd och glad med annat. Vi föredrar efter lite testande av olika sorter Oatleys produktsortiment på grädde och yoghurt. Havremjölk gör jag oftast själv och det är faktiskt om det som detta inlägg handlar.

3 dl havregryn
1-1,2 liter vatten
3 msk rapsolja

Blanda i mixer och mixa några minuter. Häll upp i silduk och sila av, tappa upp på flaska och förvara i kylen. Mjölken håller några dagar i kylen och är lite "tyngre" än köpt, man kan behöva röra eller skaka om den ordentligt innan man använder den eftersom havrestärkelsen blir som en kaka i botten på flaskan.

Jag har också prövat att göra egen havregrädde som ska gå att vispa med lite justeringar men det har jag inte prövat. Jag har använt den i matlagningen och tycker att det fungerar okej men föredrar nog Oatleys matlagningsvariant eftersom den smakar mindre havre än den man gör själv.

variant 1

3 dl havregryn
3 dl vatten
3 msk rapsolja

Blanda i mixer, mixa och sila av.

variant 2

Koka havremjölk tills den tjocknar.

vispbar grädde

Koka havremjölk tills den tjocknar, mixa med någon matsked rapsolja i mixer och rör i några droppar citron. Förvara i kylen över natten.

Havregurt

1 liter havremjölk
1 dl köpt havregurt
1-2 tsk potatismjöl

Havremjölken ska kokas upp, sen reder man med potatismjölet. Blanda ut det med lite havremjölk och vispa ner. Svalna sen av ner till runt 46 grader innan du tillsätter din färdiga gurt. Sen placeras yoghurten to be i ugnen i 7-10 timmar på 40 graders värme.

För egen del har det här aldrig fungerat, jag har även försökt göra egna mejeriprodukter som misslyckats. Däremot hittar jag flera personer på nätet som hävdar att det fungerar och använder på ett ungefär ovanstående recept så jag gissar att det är sant och det är Snålmor som är en klantmaja när det kommer till mejeritillverkning. Om du prövar och lyckas, lämna gärna en kommentar och avslöja dina hemligheter!

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för en trevlig läsning.

    Jag blev jätteglad för din text om havregrädde!
    Igår gjorde jag ugnsbakat kött av vildsvin och behövde ha en sås till. Eftersom jag precis fått besked att jag ska undvika mjölkprodukter var jag helt ställd, tills jag hittade ditt recept. Någonting där i gav mig idén att ha grädden som bas till min sås.
    Det blev en löksås som blev riktigt god!

    Läste vidare om fermenterade mjölkprodukter och såg att du bad om en kommentar och hemlighet, så här kommer lite tips från mig som tack! :-D
    Jag gör egen yoghurt, kefir, färsk ost och fermenterade grönsaker, surkål till exempel. Det är jätte lätt, men det kräver sina speciella förutsättningar.
    Kefir, är en svamp som livnär sig av mjölk. Den behöver både lactos och mjölkprotein. Dens restprodukt blir kefir. Den behöver ny färsk mjölk varje dag. Tåler inte kemikalier (både kranvatten och diskmedel) eller metall. Så för att få en fin kefir, ha svamparna i en rejäl ren glasburk, ta ur den del kefir du äter och fyll på med lika mycket ny mjölk varje dag. Svamparna förökar sig, så de kommer kräva större mängd mjölk efterhand. Antingen äts överskott av svamp upp, eller skänkes till vänner och behövande, eller kastas (men helst inte) ;-). Glasburken ska stå i rumstemperatur. Håll på så lite som möjligt med svampen, det mår den bäst av. Då syftar jag på att skölja den under rinnande vatten och tvätta burken och liknande. Bara fyll på med ny färsk mjölk varje dag. Det går att göra vattenkefir, men även denna svapm behöver ha mjölk emellanåt. Likadant går det att omvända vanlig kefirsvamp till att äta havremjölk, men det tar tid och kräver tålamod. Jag tror (har inte provat ännu) att om man blandar mjölk med en liten del havremjölk och ökar på mängden havremjölk lite varje dag, så tillslut har man en havreätande kefirsvamp. Men jag har läst att även i detta fall behöver svampen få lite mjölk då och då.

    Yoghurt görs enklast i ugnen, om man inte skaffar en yoghurtmaskin.
    Sätt ugnen på lägsta temp, optimal temp är 42 grader Celsius. Min har lägsta temp 50 grader. Så jag låter luckan stå lite på glänt och är noga med att täcka yoghurten. Jag värmer mjölken, pastöriserar den en gång till, så jag säkert är av med oönskade bakterier. Låt svalna till 40 grader. Häll i 1/10 yoghurt av önskad sort, jag använder turkisk yoghurt med levande kultur. Jag använder grytan jag pastöriserade mjölken i, och sätter på tillhörande lock för att skydda yoghurten. In i ugnen så i mitten som möjligt, och låter den stå i 24 timmar. Då är i stort sett all lactos nerbruten, och all mjölkprotein är spjälkad. Kvar är en nyttig näringsrik produkt som ger goda bakterierna till tarmen.

    Lycka till!

    SvaraRadera