tisdag 27 januari 2015

Tiden flyger liksom den också är pengar

Tid. Sättet vi mäter upp och definierar väldigt många av livets företeelser i. "Det finns en tid för allt" står det till och med i Bibeln och moderna författare har skrivit specifikt om just begreppet tid och vad det innebär för oss idag, vad det betydde förr och hur bristen på tid gör oss sjuka och olyckliga.

Angående att tiden flyger hade jag egentligen tänkt skriva massor med inlägg redan men livet med mycket arbete och sjuka barn kommer ständigt emellan. Jag märker dock att jag inte har några som helst problem med att hålla mig till mina nyårslöften ändå, det som har införskaffats för mina pengar den senaste månaden är apoteksvaror. Det har i och för sig konsumerats en hel del av varan men sjuka barn och föräldrar som sagt, snabbt drar det iväg på nässpray och alvedon och astmamediciner.

Idag är det löningsdag och jag har också bestämt att jag ska räkna igenom mitt saldo varje löningsdag och se vad jag egentligen haft för mig. Det visar sig att totalt har jag förbrukat 824 kronor under januari månad. 412 kronor av det är apoteksvaror och resten är bland annat lunch på en kurs, snabbmat till min dotter i samband med ett sjukhusbesök, lite extra mat för att kurera en magsjuka som drog förbi förra veckan och ett besök på Röda Korsets café tillsammans med barnen. Jag hade absolut kunnat avstå från delar av dessa kostnader, men tycker ändå att det är helt acceptabelt.

Annat ekonomirelaterat som hänt sedan förra inlägget är bland annat sömnaden av en byxklänning, alltså en tjusig damklänning sydd av ett par herrbyxor. Snålmor gillar att sy och är inte alls helt oäven på det men ofta saknas tiden att prioritera det. Jag såg en bild på en liknande klänning för ett år sen ungefär och bestämde mig för att det var något som skulle prövas! Sen tog det bara ett år då att komma till skott men det må då vara, nu är den klar och snygg blev den! Kostnaden för klänningen är 10 kronor och betalades före nyår så jag har inte brutit mot mitt köpstopp för att tillverka den. Jag har någon plan på att göra fler men vi får se när tiden räcker till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar