fredag 30 januari 2015

Födelsedag och febriga funderingar!

Om det är ödets ironi eller hederlig gammal slump vet jag inte men faktum är att Snålmors födelsedag infaller på den statistiskt sett fattigaste dagen på hela året; 24 januari. En månad efter julaftons överflödsdag ekar det tomt i många plånböcker och man längtar efter befrielsen i form av månadens löning! Själv får jag faktiskt lön den 27 varje månad så jag får till och med vänta ytterligare lite till men ska sanningen fram HAR alltid Snålmor pengar att ställa till med kalas för om hon vill det exakt på födelsedagens datum. Det har däremot ofta varit så, framförallt när jag var yngre, att det inte fanns möjligheter för gäster att delta i firandet på grund av pengabrist.

Jag har aldrig varit en materalistisk person så presenter och gåvor har jag blivit glad och tacksam över men inte sett som en nödvändighet vilket jag också alltid väldigt aktivt lobbat för. Min största glädje är närvaron av vänner och familj och ibland har det faktiskt gått övertala dem till det. Samtidigt så älskar jag att ge bort saker och förstår såklart hur konstigt det känns att komma utan en gåva till någon som fyller år så jag kan förstå obehagskänslan. Mest handlar det förstås om skammen att behöva tala om att man inte har pengar, att vardagslivet inte riktigt går ihop i samband med jul och nyår. Därför brukar jag också lite artigt se till att skjuta på mitt firande till slutet av månaden för att befria vänner och familj från det generande uppdraget att erkänna att man inte har pengar.

Men hur blev det då, nu har ju befrielsens dag både kommit och gott, hur var kalaset?! Jo, inte alls faktiskt eftersom familjens minsting drabbats av RSvirus och varit så sjuk att vård på sjukhus blev nödvändigt. Först trodde vi att det var magsjuka men det utvecklades snabbt till en fruktansvärd luftvägsinfektion och även om det värsta verkar vara över så är barnet fortfarande sjukt och medtaget. Även det äldre barnet har blivit fasansfullt förkylt och den goda Snålmor har tillbringat natten på soffan tillsammans med feber och nässpray. Det är inte ofta Snålmor blir febrig men nu är hon faktiskt riktigt knäckt. Kalaset fick därför skjutas upp en gång till eftersom RSvirus är väldigt smittsamt och det finns många småbarn under ett år i bekantskapskretsen. Den "rätta" helgen var det den misstänka magsjukan som sade nej tack till besök från de som faktiskt hört av sig och ville komma på rätt dag! :) Snålmor har dock gott hopp om att NÄSTA helg kan bli en trevlig tillställning med både mat, fika och gäster. Jag älskar gäster och att servera god förtäring så jag tänker minsann inte försitta denna chans även om den skjuts upp en smula!

Eftersom jag har köpstopp är jag lite kluven till presenter och det är faktiskt några som frågat om just det. Jag har resonerat som så att jag inte kan styra över vad andra ger mig men har antytt att praktiska saker som jag behöver är bra gåvor. Till exempel skulle jag behöva ett nytt måttband och hårsnoddar, just nu stjäl jag i hemlighet av mitt äldre barns förråd men dels är de väldigt små och också mycket rosa och glittriga, inte riktigt Snålmors stil. :) Min snälla och fina sambo kom med ett presentkort som jag får lösa in på vilken affär eller aktivitet jag än önskar och tillsammans med presentkortet jag fick i julklapp från jobbet har jag bestämt att familjen ska äta middag på restaurang. Det ser jag fram emot! Just nu i skrivande stund med feberfrossa, snorpapper och handdukar överallt känns det en smula långt bort men den som håller ut belönas! Handdukarna har placerats ut eftersom det yngre barnets virus framkallar väldigt otrevliga kräkningar fulla med slem och är man ett år är det svårt att säga till om att man mår illa. Lite uppförsbacke just nu alltså men snart är den över och livet blir som vanligt.

1 kommentar:

  1. Grattis och krya på er-hälsningar kommer här från mig!

    SvaraRadera