fredag 20 mars 2015

Man skördar det man sår.

Jag skulle säga att jag har en ganska generös personlighet trots mitt epitet, det är egentligen mer ett skämt än allvar att jag kallar mig för Snålmor även om jag uppskattar att hålla i slantarna. Jag hjälper gärna andra om jag kan och ger mer än gärna bort saker som jag själv inte behöver. Varför snåla om en tjuga hit eller dit ifall jag ändå inte tänkt behålla saken tänker jag och ger med lätt hjärta saker vidare. Likaså betalar jag gärna om jag äter eller fikar ute med en vän och äter vi i mitt hem snålas det inte på någon front! Genom åren har folk ibland sagt åt mig att de inte förstår hur jag kan framhärda i att vara så generös och tycker att jag vinner för lite på det hela. Men det tycker inte jag.

Forskning visar att hjärnans belöningssystem aktiveras när vi hjälper andra människor utan att förvänta oss en belöning för det. Jag kan inte annat än att hålla med. Jag känner mig för det mesta väldigt glad och balanserad och behöver inte pressa fram vänlighet eller omtanke i form av generositet eller hjälp. Jag har en uppriktig önskan om att hjälpa andra och det gör min tillvaro meningsfull att göra det. Dessutom tycker jag att det på många sätt och vis har gagnat mig att vara generös och omtänksam, människor som känner mig tycker om mig och delar med sig till mig om de har möjlighet att göra det. Okänd vänlighet och generositet är förstås inte lika vanligt men i veckan hände det verkligen!

På en bytessida på FB hittade jag ett par jeans av mitt favoritmärke i min storlek som var helt oanvända! Tjejen som ägde dem ville skänka bort dem och hade också en hög med jättefina tröjor som jag gärna fick ta. Ja tack! Så nu har jag fått fylla på mina garderob med nya fina plagg helt gratis. Eftersom jag har köpstopp och egentligen haft köpstopp på kläder sedan ytterligare ett år tillbaka så har en del av mina gamla kläder fått börja ge upp. Hål och väldigt nötta partier går till en viss gräns, sen blir det arbetskläder, torktrasor och slutligen kompost eller värme i vår panna. 

Jag har också börjat gå igenom min garderob ett varv till med en lite strängare blick vad gäller hur kläder egentligen passar. Jag har haft en tendens att inte riktigt vilja göra mig av med kläder som inte passar helt perfekt ifall jag gillat plagget på grund av andra faktorer. Men det är ju bara jättedumt! Varför ska jag ha det obekvämt för att jag gillar färgen? Den tanken flög genom mitt huvud under veckan då jag drog på mig en tjock stickad tröja i en underbar turkos färg och kände att den som vanligt är LITE för tight över axlarna. Det blir fruktansvärt obekvämt efter ett tag och därför använder jag sällan plagget. Men så totalt hjärndött! Av åkte tröjan och ner i en påse med kläder som ska skänkas bort. En jättefin kofta i vitt och grönt gick av samma anledning också ner i påsen dagen efter. Hädanefter kommer jag att vara ytterst petig och det som inte passar åker ut. Bevisligen så lönar det sig ju att vara generös, helt plötsligt får man ett helt gäng kläder helt gratis, kläder som passar hur bra som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar