tisdag 1 juli 2014

Tvättråd

Här kommer ett litet husmorstips på hur man får sina frottehanddukar att göra sitt jobb, dvs suga upp vatten.

Våra handdukar är alla bättre begagnade eftersom vi fick dem av svärmor efter att vårt hus brunnit ner. Hon hade ett stort lager då hon fått ta rätt på linneförråd efter både sin svärmor och sina föräldrar. Kort sagt, det fanns resurser att ta av. De duger fint åt oss och kommer göra det under väldigt lång tid till men vi tyckte att de började fungera sådär. Efter lite googling på om det var ett problem man kunde åtgärda fick jag klart för mig att jag begått en dödssynd i handdukssammanhang; jag hade tvättat dem i sköljmedel! Tydligen så förstör sköljmedlet handdukens förmåga att suga upp vattnet och man måste bli av med överflödigt sköljmedel för att handduken ska gå använda. Detta görs på följande vis:


Första gången tvättar man handdukarna i hett vatten och en kopp vinäger.
Andra gången tvättar man i hett vatten och en halv kopp bakpulver. Sen ska det tumlas på mediumvärme och ABSOLUT INTE och aldrig mer tvättas med sköljmedel.

Resultatet blev faktiskt lyckat! :) Inte på ett amerikanskt Tv Shops "It´s amazing!!!"sätt men klart bättre struktur på textilen som underlättar för den att göra sitt jobb; absorbera vatten.  Om det stämmer eller inte det här med sköljmedel vet jag inte, det är ju möjligt att det är propaganda från sanna miljövänner som vill stoppa användningen av tvättkemikalier. Lite fritt googlande gav ändå resultatet att flera hotellstäderskor, oberoende av varandra tipsade om att undvika sköljmedel och att alltid tumla handdukarna torra. Det är ju inte så miljövänligt det heller men bättre än sköljmedel iallafall. Själv brukar jag använda ättikssprit istället för sköljmedel eftersom det har en mjukande effekt och även tar bort lukt.
Hursomhaver, har du handdukar som behöver en make over kan detta vara värt ett försök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar