lördag 18 juli 2015

Korv och makaroner a la Snålmor

Med två yngre barn i huset blir det en del korv som serveras liksom en och annan makaron. Det innebär också att det då och då finns en låda med rester bestående av korv och makaroner vilket ju kan vara väldigt bekvämt att ha men jätteroliga rester är det ju inte. Bättre då att piffa till och slippa gnäll från diverse barn om att det är trist med samma mat två dagar i rad!

I mitt kylskåp fanns det alltså i morse makaroner, fem skivor korv, en öppnad burk passerad tomat, havregrädde samt ost. I frysen fanns det broccoli som jag kokade ordentligt, i vart fall mina barn ogillar tuggmotstånd i broccoli. Den passerade tomaten kokades upp tillsammans med ett par deciliter grädde, kryddades med oregano, peppar och salt. Korven klipptes ner i små bitar, broccolin tillsattes liksom makaronerna. Sist rörde jag ner skivad ost, säg en tio skivor kanske. Sen åkte hela konkarongen in i ugnen och där står den nu och väntar på att mätta en familj på fyra personer till lunch!

Dels är det som sagt fiffigt att slippa gnället men också ett bra sätt att ta hand om rester. 5 skivor korv räcker INTE till en lunch på fyra personer men utblandat med pasta, broccoli och sås gör det märkligt nog det.

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Det är ett jättebra sätt att ta hand om rester. För ingen vill ju slänga mat, eller hur!

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag heter Johanna Cardell och jobbar som nyhetschef på Metro. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Finns det någon mail eller telefonnummer som man kan nå dig på? Vore toppen om du kan maila mig på johanna.cardell@metro.se så kan jag berätta mer vad det handlar om. Hälsningar Johanna Cardell, Metro

    SvaraRadera