onsdag 25 september 2013

Budget

Det första steget för att fatta greppet om sin ekonomi är att göra en budget, det är nog det mest grundläggande rådet vilken ekonomiskt kunnig person som helst kommer att ge dig om du frågar dem hur man förbättrar sin ekonomi.

I min familj är vi två högutbildade personer som det kallas när man läst på universitet. Jag är lärare och min sambo är ingenjör. Vi tjänar ungefär lika mycket, eftersom han är man och privatanställd så har han en något högre lön. Hans företag väljer också att istället för ekonomiska bonusar ordna studieresor när avdelningen visar ett positivt ekonomiskt resultat vilket gett honom möjligheten att åka med flera spännande resor utomlands, i princip helt gratis. Hade företaget en annan syn på vad som är belönande och uppmuntrande skulle han tjänar mer rena pengar till familjen men å andra sidan gå miste om de spännande upplevelserna som dessa resor är vilket vi båda anser vara mer värt ur ett livskvalitetsperspektiv. Själv är jag kommunalt anställd med allt vad det innebär av att betala för kaffe och parkering och sällan eller aldrig uppmuntras av min arbetsgivare. Å andra sidan så har jag inte heller samma press på mig att prestera bra för att få vara kvar, anställningstryggheten hos en kommunal arbetsgivare kan nog anses vara betydligt högre än hos en privat. Det finns för och nackdelar med allt helt enkelt.

Vi har valt att ha gemensam ekonomi och har vår budget i programmet Excel där min sambo som behärskar det programmet mycket bra har fört in alla våra inkomster och utgifter. På utgifterna har det sedan räknats ett månatligt snitt som gör att det varje månad dras samma pengar från våra konton även om han som tjänar något mer blir av med lite mer och jag lite mindre. I slutändan så sitter vi med samma återstående summa som vi då får lägga på vad vi vill, konsumtion eller sparande. Vi har också ett gemensamt sparande som ingår i stapeln med utgifter. Jag har studielån vilket han inte har och de pengar som CSN kostar varje månad får han motsvarande till ett separat sparkonto där han lägger undan pengar för att köpa en av sitt livs drömmar; en Ford Mustang. Det finns som jag förstått det massor med olika program och appar som kan hjälpa dig att komma igång med en budget och om inte annat så är en anteckningsbok och en penna fullt funktionsdugligt för att hjälpa dig.

Den summa som återstår ligger på runt 5000 kronor vilket i mitt tycke är relativt mycket pengar. Själv sparar jag alltid pengar även om jag med all säkerhet skulle kunna spara mer än jag gör. Jag brukar ha ett sparmål på ett par tusen per månad och har det senaste halvåret lyckats rätt bra med det även om jag säkert skulle kunna vara ännu snålare än vad jag är. En av mina stora laster är godis och innan jag blev gravid så hade jag hamnat i en mycket dålig ovana att i princip varenda dag slinka in på macken bredvid min arbetsplats för att förse mig med något gott. En del i det var nog att jag är en smula sliten av mitt jobb och till och med under en period var sjukskriven från det, jag behövde helt enkelt socker för att orka hålla igång. Som gravid har det varit lättare att stå emot godissuget och nu hoppas jag kunna bibehålla de nya goda vanor jag skaffat mig. Jag har inte räknat ut vad jag sparat under tiden som gravid men hundralappar handlar det alldeles säkert om!

En viktig sak att också komma igång med förutom budget är att ha ordning på sina papper. Räkningar, lönebesked, avier, pensionspapper och diverse informationer från stat och bank dyker upp med jämna mellanrum. Ska man verkligen kunna ha koll på dem gäller det att sortera in dem i pärmar under flikar och ta för vana att sätta in dem i den takt de dyker upp, i vart fall i samband med att räkningarna betalas. I vårt hushåll så läggs månadens räkningar i en "betala"korg på kontoret om de inte kommer direkt till vår internetbank och betalas därifrån. Likaså finns där en korg för min sambos papper, en för mina papper, en för barnen och en som rör hushållet i största allmänhet. Dessa gås igenom och sorteras om inte annat i samband med årsskiftet in i våra respektive pärmar.

Vi försöker att ha E-faktura på de räkningar där det är möjligt för att minska ner på pappersförbrukningen men också för att räkningen i pappersform är något som du som kund själv får betala för, i allafall hos de flesta företag. Det rör sig oftast om runt 15 kronor vilket är lite pengar i sig men anta att du har fyra sådana räkningar per månad så betalar du över 700 kr per år för att det kommer hem papperslappar till dig en gång i månaden. Sjukt ovärt.

Sammanfattningsvis då:

Skaffa dig koll med en budget.

Gör ett snitt på alla fasta kostnader per månad och lägg på lite för oförutsedda utgifter.

Dra samma summa varje månad till både räkningar och sparkonto så täcker du allt och får inga otrevliga överraskningar. Överskottet kan du välja att spendera eller spara än mer av.

Granska även små utgifter som tex kostnaden för en pappersfaktura. Det BLIR pengar i slutändan även om det känns futtigt och löjligt just då. 700 sparade kronor per år är en god middag för dig och någon mer på en restaurang, ett lite dyrare klädesplagg eller något annat trevligt du vill ha eller unna dig. Men att betala för papperslappar-nej tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar