måndag 23 september 2013

Planering-människans bästa vän?

Man säger ibland att hunden är människans bästa vän men jag kan nog inte riktigt hålla med om det. Jag TROR att planering är snäppet bättre. Eller i alla fall att vara vän med sin egen planering, av vilket slag den än må vara.

Den här bloggen handlar om att på olika sätt ta tillvara på sina resurser så därför tänker jag främst koncentrera mig på den typen av ordning och dels titta på den jag redan har och vad jag skulle kunna förbättra och utveckla. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om ordning och reda även om jag på många sätt är en ganska slarvig person. Det är en intressant kombination av egenskaper tycker jag själv som gett mig mycket blandade upplevelser av livet. Både att vara den som har fullständig kontroll på minsta lilla detalj till att vara totalt icke förberedd alls och helt överrumplad stå där som ett fån och stirra. Jag tänkte nu göra en förteckning över den resursordning jag redan har och sen gå igenom dem i separata inlägg för att kunna göra längre utläggningar kring dem.

Ordning och reda på resurserna innebär i mitt hem:


  • Budget

Vi har ett excelark där alla inkomster samt utgifter finns inräknade. Varje månad dras sedan samma summa från mitt och sambons konto och det som återstår på kontot är det man själv förfogar över för konsumtion eller sparande.
  • Matbudget

Mat är gott, nödvändigt och blir väldigt fort alldeles för dyrt om man inte håller koll. Därför har vi satt av en summa för vad maten får kosta varje månad. För tillfället lägger vi 2800 kr till mat per månad. I familjen finns det då två vuxna och ett barn. Vi vuxna lägger 1200 kr var och från barnets barnbidrag tar vi 400 kr som sätts in på vårt ICAkort. Då vårt andra barn föds kommer vi att göra samma sak där, att 400 kr hamnar direkt på ICA.
  • Matplanering

Att bestämma vad man ska äta under en vecka och när är ett bra och enkelt sätt att hålla rätt på att man dels tar tillvara det som finns men också att man äter en väl sammansatt kost. Det sparar också tid att veta i förväg samt att man ibland kan få ut två rätter av samma arbetsinsats, tex tacoköttfärsen från i fredags blir både köttfärssås och pajfyllning.
Självklart handlar man då också utifrån en lista som man gör klar hemma och tar med till affären, inte utifrån vad man är lite småsugen på för tillfället. Sådan handling är rolig men dyr.
  • Önskelistor

Det finns alltid saker man önskar sig eller behöver men när någon frågar eller man hittar det till förmånligt pris är det inte alls säkert att man minns det. Iallafall inte jag. :)
Därför har jag önskelistor; för tillfället tre stycken. En för saker jag vill ha/behöver själv, en för barnens del och en för böcker jag vill läsa. Jag har dem längst bak i min planeringskalender och fyller på eftersom.

  • Presentlistor

Samma som önskelistor fast det omvända, att man skriver upp sådant som skulle bli passande presenter i största allmänhet eller till specifika personer. Att hålla koll på vänners musiksmak, favoritförfattare, intressen och favoritsmaker kan vara en god ide, då saknar man sällan bra och uppskattade presenter som verkligen ges från hjärtat och inte det du hittade på Åhlens kvart i sex.
  • Hushållsplanering

Att hålla koll på de saker som med en viss regelbundenhet behöver genomföras i hushållet för att till exempel underhålla saker för bästa funktion kan vara en bra ide. Själv har jag ett larm på mobilen som påminner mig en gång i månaden om att jag ska rengöra tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och ugnen. Jag kontrollerar även oljenivån, vatten och spolarvätska i bilen på samma sätt. Det sparar rätt mycket pengar att hålla koll på de sakerna eftersom det blir galet dyrt att köpa nya. Jag brukar också försöka hålla koll på lufttrycket i däcken för att undvika besväret med punkteringar pga dåligt lufttryck och att betala för en ny slang.
  • Klädplanering

Vid årstidsskiftningar försöker jag gå igenom främst vad barnen kan tänkas behöva som de ev inte har. Jag köper det mesta i barnväg begagnat men med en god förplanering slipper man stressa och jaga gummistövlar när de egentligen redan är slutsålda överallt.

Jaha, är jag då den mest ultimata planerade personen i världen på grund av detta? Nja, det skulle jag verkligen inte alls vilja påstå! Jag glömmer ofta bort saker trots listor och är mer än lovligt värdelös på att ta fram kläder kvällen före och packa väskan till både förskolan och arbetet. Det är snarare regel än undantag att jag galopperar runt i huset och borstar tänderna samtidigt som jag slänger ner saker i väskan och försöker förmå barnet att ta på sig skorna, allt ett resultat av att jag INTE planerat kvällen innan och gjort det jag borde ha gjort. Men trägen vinner och det jag nu inleder med hjälp av bloggen är förhoppningsvis ett projekt som kommer göra mig än mer planerad och effektiv, både med tid och pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar