lördag 28 september 2013

Veckans mat vecka 39

En sak som jag är riktigt duktig på är att laga billig mat. Anledningen till det är att min uppväxt var ekonomiskt begränsad då jag dels hade unga föräldrar med låga inkomster som varvades med perioder av sjukskrivningar och arbetslöshet samt att det var det glada 80-talet då många lånade alldeles för mycket pengar och levde långt över sina tillgångar. Mina föräldrar hade också ganska skilda åsikter om HUR man skulle sköta sin ekonomi och prioritera vilket gjorde att de inte var eniga. Resultatet blev i vart fall att det ofta var väldigt ont om pengar eller inga alls och att det var den verklighet vi levde i. Ska man se något positivt med det är det att jag är mycket noga med att betala mina räkningar, att jag är duktig på att hushålla med mina tillgångar och att jag har stora kunskaper i hur man lagar väldigt billig mat som smakar gott och hur man tar tillvara på rester in absurdum.

Jag tänkte i alla fall att jag en gång i veckan skulle publicera en lista på den mat som tillagats i hushållet under föregående vecka och lite tänk kring att ta tillvara rester samt fundera kring på hur jag ökar min egen tankeverksamhet kring att laga mat efter trestegsmetoden så jag blir bättre på det. Den metoden utvecklades under andra världskriget då det var ont om mat och även tid eftersom kvinnorna plötsligt skulle sköta båda sitt eget arbete i hemmet samt i vissa fall både männens hemarbete och yrkesarbete. Tiden till matlagning krympte och genom att en dag lägga längre tid på att förbereda en rätt hade man de kommande två dagarna en betydligt kortare tillagningstid på två nya rätter. Jag är som sagt vass på att ta tillvara rester men tänker i regel i ett steg till. Det skulle säkert utveckla matubudet och

Måndag

Soppa som blev över från gårdagens kyrklunch som jag tillagde och bjöd min församling på.
Det var en tomatsoppa med vitkål, köttfärs, purjolök och potatis som reds med någon mejeriprodukt beroende på vad man har hemma.
Till det hade jag bakat ett italienskt foccaciabröd med flingsalt och oliver.

2 kg vitkål
1 pujolök
1,5 kg köttfärs
4 paket passerade tomater
5 dl grädde
5 dl turkisk yoghurt
2 kg potatis
örtkryddor, salt och peppar

Den här mängden mättade då 25 personer på söndagen, av två plåtar foccacia fanns inte en smula kvar. Av soppan blev det kvar 4 portioner ungefär som blev middag till familjen på måndag samt matlåda för mig på jobbet tisdag och onsdag. Min dotter vägrade äta vilket jag redan på förhand hade räknat ut  så till henne stekte jag de två bitar blodpudding som fanns över sedan helgen.

Tisdag

En lyxdag ur ansträgningssynpunkt då vi åt på "Middagspaus" som är ett initiativ av vår lokala församling. Pensionärerna i byn samlas i grupper och lagar mat som sedan serveras från 17.00 till alla boende i området. Man behöver inte anmäla sig i förväg utan kommer dit om man vill och kan. För vuxna kostar det 30 kr och för barn 10kr. Hela vår familj äter då alltså tillagad mat med sallad, smör, bröd och kaffe efteråt för 70 kr. Givetvis hade det kostat mindre om vi ätit hemma men det är billigt ändå. Om vår familj åker och äter pizza eller hamburgare kostar det mellan 200-250 kr och det är INTE billigt.

Maten som serverades var broccolisoppa med ugnspannkaka och efter en stund också köttbullar med mos eftersom det andra tog slut. Det fanns en väldigt god vitkålssallad med lingonsylt också.

Onsdag

Egentligen hade jag tänkt grädda våfflor men upptäckte vid hemkomsten en låda med köttfärssås som blivit över efter lördagens middag. Jag beslutade då att dryga ut den rejält för att låta den räcka till en lasagne och rev därför tre stora morötter och tillsatte en burk krossade tomater, en buljongtärning hemkokad grönsaksbuljong och rejält med örtkryddor som fick koka ihop under tiden som jag gjorde en ostsås på gamla ostkanter från frysen där de legat och väntat på att användas.

Lådan med lasagneplattor räckte precis till tre lager plattor som jag toppade med skivad rödlök för att ge lite annorlunda smak. Resultatet blev bra, familjen åt glatt även om barnet inte uppskattade egentligen något i rätten förutom lasagneplattorna. Det blev också över till fyra matlådor varav två stoppades i frysen.

Torsdag

Den här veckan var verkligen lyxig eftersom torsdagen innebar fest på dotterns förskola och hamburgerförsäljning! Familjen åt hamburgare och drack festis och saft för 80 kronor och var nöjd och glad vid hemkomsten.

Fredag

Även i vårt hem är vi slavar under svenska barns fascination för tacos och därmed blev fredagens middag just detsamma. Själv så var jag bara hemma en kort stund då ett möte var inbokat och då kändes det extra trevligt att förbereda en mysmiddag för far och dotter som båda älskar tacos.
Hos oss innebär tacos mjuka bröd, tacochips, tomat, gurka, sallad, majs, riven ost, köpt tacosås och dotterns favorit som jag gör själv på turkisk yoghurt och chilisås. Vi brukar föredra köttfärs framför kyckling, mest för att vi har gott om älgfärs som vi köper av min pappa, och blandar ut den med nån burk bönor av något slag. Det blir både lite drygare och också saftigare av det tycker vi. Vi har för det mesta påsar med färdig tacokrydda hemma men en av sakerna som finns på "att göra under barnledigheten" är att börja tillreda vår egen krydda. Självklart är det billigare och man får i sig mindre konserveringsmedel så det kan ju bara bli en vinst.
Testade förut i veckan att göra egen yoghurt så det blev premiär för den nu! Krämig och god blev den, väldigt smaskigt! Det blir lite billigare att göra den själv och framförallt så slipper jag ännu en plastbytta att ta hand om utan kan återanvända en jag redan har.

Dottern hjälpte till med lite hackande och tränade ivrigt på att öppna konservburken med majs. Sambon bistod i kryddningen av köttfärsen som blev riktigt riktigt god! Den tog faktiskt tacosätandet till nya höjder och jag ser fram emot resterna.

Lördag

Vi bor relativt långt från närmsta snabbmatsställe, närmare bestämt två mil ifrån. Det gör att vi väldigt sällan för att säga aldrig väljer snabbmat som middagsalternativ på veckorna. Det skulle inte spara någon tid alls för oss att ge oss iväg för att hämta maten och dessutom hinner den bli rejält kall innan vi är hemma. Istället föredrar vi att unna oss den typen av mat någon gång ibland på helgerna då vi ändå ska till centralorten av någon anledning eller bara för att få göra en utflykt om vi ligger på minus på nöjeskontot. Både jag och sambon är nämligen inte så jättebra på det där med nöjen och romantik, vi lufsar gärna på här hemma och gör praktiska och nödvändiga saker under stor förnöjsamhet. Det är ju bra men nog behöver man unna sig ibland och den här dagen hade vi bestämt att så skulle ske i samband med ett stadsbesök.

Tanken var egentligen att besöka en restaurang som skulle kunna servera någon slags mat av asiatisk ursprung. Det gick lite sämre eftersom vi upptäckte ett läckage i tvättstugan som visade sig bero på att ett filter till tvättmaskinen slammat igen. När det väl var åtgärdat återstod inte mycket tid innan mannen skulle närvara på en hockymatch som han fått gratisbiljetter till. Sagt och gjort åkte vi då till det vid hockeyladan närmsta placerade hamburgerhaket. Det visade sig inte vara så dumt eftersom de serverade rejält rabatterade mål till både stora och små på grund av matchen. För 170 kronor åt sig hela familjen mer än proppmätt och barnet fick också en pixask gratis som lördagsgodis. Ordinarie pris på den måltiden skulle ha varit 223 kronor vilket ju inte är några gigantiska summor men ändock en besparing.

 Söndag

Hela dagen kan sägas ha gått i resternas tecken då fredagens tacos förvandlades till dels en lunchtallrik med just tacos och de ynkliga resterna av köttfärsen drygades ut med en burk krossade tomater och en slatt grädd, några extra bönor och serverades till middag som chili con carne. Barnet som inte egentligen uppskattar köttprodukter av något slag förutom möjligtvis ibland korv och köttbullar, de sistnämnda BARA om de är köpta eftersom hemgjorda är äckliga, åt tortillias med gurka, majs och sin milda tacosås. Till middag åt hon ris och ketchup.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga som så att det är YTTERST ovanligt att vår familj äter så mycket "utemat" Jag vet ärligt talat inte om det tidigare hänt under en och samma vecka att vi köpt tre måltider utanför hemmet, kanske på någon semesterresa isåfall. Hursomhelst så var det trevligt och gott och omän lite mer kostsamt en bra investering då alla var nöjda och glada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar