fredag 20 september 2013

Varje resa börjar med ett litet steg.

Den här bloggen har jag funderat på ett tag och nu ikväll kom jag av någon outgrundlig anledning äntligen till skott! Under tiden som jag skriver detta så sover mitt äldsta barn bredvid mig i soffan och i magen sparkar mitt andra barn som kommer födas under oktober månad. Tanken är att jag ska vara föräldraledig fram till augusti 2014, i mitt tycke en eon av tid, även om det i själva verket bara handlar om 10 månader.

Under tiden som föräldraledig planerar jag att leva så resurssnålt och billigt som möjligt, dels för att det självklart behövs en anpassning till att leva på föräldrapenning men också för att se hur billigt det går att leva med de förutsättningar jag har. Jag är heller inte så förtjust i vårt slit och slängsamhälle som jag tror att många mår dåligt av och vill gärna vara en motvikt omän en egentlig liten och obetydlig sådan i det stora alltet.

Jag har sedan tidiga tonår varit väldigt intresserad av second hand och har med glädje sett hur loppiskulturen brett ut sig de senaste åren och bli en hobby och en naturlig livsstil istället för något skamligt som snåljåpar och fattiglappar ägnar sig åt. Van att hålla i slantarna är jag sedan barnsben då jag växte upp i ett hem med ganska begränsade resurser och därför har jag redan en uppsjö med kunskaper om hur man lever billigt och jag hoppas att det jag kan ska kunna gå vidare till andra genom bloggen.

Jag ser också bloggen som ett bra sätt att hålla rätt på en fördjupad planering av vardagslivet, hur ofta behöver man till exempel baka om man ska vara självförsörjande på bröd? Vad kostar maten under en veckas tid? Hur planerar man bäst maten så att rester kan tas tillvara på det ultimata sättet? Hur ska man få in att äta fisk? Det här är saker som många föräldrar och vuxna säkert funderar på men i vart fall jag själv har inte riktigt tid eller ork att hålla koll fullt ut på det när man också har ett heltidsjobb som skötas. Om jag på något vis fick en bra översikt skulle det vara enklare att fortsätta med en god planering när jag sen återgår till mitt heltidsarbete.

Namnet på bloggen har jag valt för att jag gärna skojar om saker och också gillar att vara rak på sak. Att ha en god ekonomi handlar enligt mig om att planera väl och vara snål i rätt sammanhang. Likaså är jag en mamma och har en viss aversion mot alla gullegullbloggar om heminredning och livet på landet och shabby chickpyssel och bilder på prickiga tekopppar. De heter gärna saker som "Mias myshörna", "Fina Fias fiffiga farstu" och dylikt så varför inte Snålmors skafferi?

Välkommen att följa med på min resa och kliva in i mitt skafferi!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar