onsdag 7 maj 2014

Trädgårdsdrömmar

Jag har en stor trädgård och med stor menar jag STOR. Det tar med åkgräsklippare ungefär en halv dag att klippa allt gräs så det är en del yta att gå igenom. Det blir en hel del gräs att ta rätt på men det gör jag så gärna då jag dels täckodlar, dvs inte har några öppna jordytor i mina planteringar och även har en kompost som gärna tar emot allt organiskt material.

Nu såhär i maj har snön försvunnit och jorden börjar tina upp men det är fortfarande ungefär en månad kvar innan det egentligen går att sätta ut något av allt jag försått. En djungel av olika växter trängs just nu inne i mina fönster och längtar ut och jag längtar efter att få ordning och reda och slippa snubbla över jordsäckar, krukor och dylika saker. Jag odlar både ätbara och vackra saker och föredrar de blommor som kallas perenner, dvs de som återkommer år efter år. Ettåriga växter, så kallade sommarblommor, undviker jag eftersom de tar ganska mycket tid och energi i anspråk men levererar ganska dåligt. Förra sommaren var jag gravid och kunde inte göra så mycket ute i trädgården vilket höll på att driva mig till vansinne. Jag älskar min trädgård och vill helst vara i den hela tiden när den är igång och att inte kunna göra något i den kändes som det största slöseriet med tid någonsin! Jag gillar att jobba med kroppen och efter min utmattningsdiagnos har det blivit ännu viktigare. Det är lugnande och läkande med trädgård och det tar den tid det tar. Jag kan inte påskynda saker utan kan bara vara. Ändå lyckades jag förra sommaren med konststycket att frilägga alla mina bärbuskar från gräsmatta, plantera fyra äppelträd och bygga bygdens största stenparti. Det sistnämnda var det min snälla sambo som egentligen gjorde men jag tror han såg hur jag led och ville göra mig glad genom att se till att det blev mer än bara grundläggning det året. Det är kärlek det!

Jag är både spänd och nyfiken på att få se hur det kommer arta sig och också på att få fortsätta anlägga bänkar; inte mindre än tre stora projekt ska sjösättas i sommar och eftersom jag fått lite buskar som kräver speciella växtförhållanden har jag också fått tjuvstarta på mitt fjärde; ett woodland i lekskogen bakom huset. Sen blir det nog något mer fruktträd i sommar, eller ärligt talat flera. Jag vill ha både päron, plommon och körsbär. Jordgubbslandet ska utökas och jag ska gräva i ordning en långbänk där jag ska förbättra zonklimatet ordentligt och just ja, jag skulle ju utöka en redan befintlig bänk och trädgårdslandet ska utökas med fler pallkragar och hallonlandet måste jag gräva till osv osv osv osv. Jag har kort sagt projekt som räcker både över våren, sommaren och hösten och det känns så himla bra! För inget av det jag tänkt göra blir förstört om det inte hinns med. Då gör jag det nästa sommar. Eller sommaren därefter. Huvudsaken är att jag njuter i min trädgård vilket jag gör varenda minut!
 
Vad finns det då att säga om att odla som har med sparsamhet att göra? Jo, dels kan man ju spara en slant på frukt och grönt men ärligt talat inte så fasansfullt mycket. Det kostar både tid, energi och pengar att ha trädgård och att odla. Det går att göra det väldigt dyrt och även väldigt billigt och min förhoppning är att kunna berätta om billiga varianter av saker men framförallt så handlar trädgård om ett av mina favorituttryck; själslig ekonomi. Jag investerar i något som får mig att må bra på riktigt och det är verkligen en värd investering!
Den här lilla kompisen fotograferade vi förra året, det är någon slags fjärilslarv som bosatte sig på vår libbsticka där den trivdes bra. Jag hoppas den överlevde vintern och kommer tillbaka som fjäril; otroligt vacker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar