tisdag 6 maj 2014

Vad kostar ett barn?

Jag hade när jag startade den här bloggen storstilade planer på att få en verkligt god överblick över vad det egentligen kostar under ett barns första levnadsår. Jag kan nu när han är ett halvår konstatera att det gick verkligen jättedåligt att hålla koll! Det fanns en plan, det fanns en lista och allt vad man egentligen kan behöva men det som saknas är minnet att komma ihåg att DIREKT skriva in vad man köpt och vad det kostade. Just minnet ställer till det för mig i många sammanhang så jag är varken överraskad eller särskilt arg, jag är van vid att misslyckas med saker just på grund av detta och har lärt mig att inte ta det så hårt. För i ärlighetens namn så spelar det ju inte någon roll; jag har turen att ha vettet att inte köpa saker jag inte har råd med och att ha råd med det jag vill köpa honom.

Men har jag NÅGON koll på hur det har gått att konsumera å hans vägnar? Eller att ickekonsumera, beroende på hur man vill se det. Jo, en viss koll finns det. Många saker fanns redan, tex spjälsäng, både sittvagn och liggvagn, sängkläder, kläder och leksaker. Det vi egentligen har köpt är dels sådant som hör till det löpande; blöjor, alvedon, nappar och dylikt. Blöjor har vi för övrigt använt främst tygblöjor fram tills nu då han börjat äta mer fast föda och börjar bajsa mer besvärliga saker att ta rätt på i en hink i tvättstugan. Tygblöjorna bytte jag till mig och fick så de har i rena pengar kanske kostat 50 kronor. Ett skötunderlägg köpte jag liksom de första kläderna och en del vinterkläder. En pulka köpte vi också men allting annat vi behövt; amningskudde, babygym och en säng i nästa storlek har vi lånat eller fått. En ny badbalja har vi också köpt eftersom den gamla var så färdig att den inte gick att rengöra ordentligt. Före han föddes räknade jag ut att allt som införskaffats då, även sådant som det äldre barnet använt, gick på ungefär 2000 kronor. Efter är det då badbaljan och lite kläder som det investerats i, kanske sammanlagt en tusenlapp till om jag räknar högt och även tänker in mediciner och annat. I vart fall ganska långt ifrån de 30 000 kronor som Konsumentverket räknar med att ett barn kostar sitt första levnadsår.

Jag räknar inte med att lägga ut några större pengar på honom heller under resten av året; små skor att lära sig gå i finns det redan liksom vinterkläder även om jag är en smula sugen på att investera i en nyare overall i det jag tror kommer vara den aktuella storleken. En windstopperoverall skulle jag också vilja ha liksom en fin softshelljacka. Och egentligen till vilken nytta? Mina barn är väldigt varmlivade och uppskattar inte alls mina tappra försök att klä dem väldigt varmt så förmodligen är det helt bortkastade pengar. Ändå har jag läst in mig lite på märken och debatter om olika typer av jackor för att veta vad som är ett bra köp och inte ifall det blir av. Helt fascinerad blir jag också över vilken helt galen tid vissa lägger ner på sina barns kläder. Tid och engagemang, det blir som en hobby att leta speciella och roliga kläder som man sedan låter barnet ha på sig som jag förstår det. Självklart måste man få göra så och jag har sett massor med fina bilder på otroligt snygga, fräna och roliga kläder som jag tror att även mina barn skulle vara jättefina i. Fast för mig passar det inte att lägga ner den tiden och inte heller de pengar som krävs så jag avstår från att delta även om jag tycker det är jätteroligt att titta!

Jag har flera vänner som just under detta redan har fått eller ska få sina första barn och det råd jag gett dem när de frågat mig vad de behöver köpa är; bra mycket mindre än de tror. Jag har genomgående gett dem rådet att handla begagnat så mycket som möjligt eller låna av andra föräldrar. Själv har jag passat på att ge bort mycket av de första kläderna, bärsjal och sele som jag inte behöver längre. Bättre att ge vidare och låta sakerna komma till användning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar