fredag 11 oktober 2013

Korkade spartips

Jag har en ganska rå humor och tycker att det är viktigt att ha en viss distans till saker även om de engagerar en mycket. Därför så måste jag förstås ha med även ett avsnitt med saker som hör till sparsamhetens baksidor, dvs ren snålhet. För så är det ju ändå tänker jag att sparsamhet faktiskt kan övergå till snålhet som råkar vara något av det värsta jag vet!
Det låter säkert lite paradoxalt och beroende på hur man ser på livet så kan man absolut säga att det finns lägen där jag är snål. Jag kan nog hålla med om det också men tycker att snålhet mot det egna jaget är EN sak och snålhet mot omgivningen något helt annat. Fast det finns också en gräns för hur snål man kan vara mot sig själv innan det blir löjeväckande och det är väl när det går över gränsen åt nåndera hållen som jag tänkte lista. Listan kommer innehålla både sådant jag läst hos andra bloggare eller i media samt sanna historier eller personliga erfarenheter. Skicka gärna in korkade spartips om du har några, ett gott skratt förlänger livet!

1. Gå bara på toaletten på arbetet eller vid besök hos andra.
Det här är alltså ett tips som verkligen existerar hos en sparsamhetsbloggare som gjort noggranna uträkningar på kostnaden för toalettpapper och elförbrukning per spolning, för att inte tala om kostnaden för att tända lampan i taket.

2. Köp inte salt, peppar, pommeskrydda eller ketchup.
Nej varför göra det när du kan plocka på dig det på någon hamburgerkedja? Jodå, tar vi hem sådan mat så har vi också sparat överblivna påsar med kryddor som fått följa med på utflykter ibland. Oftast blir de ju dock mest liggande i kryddlådan då man ska vara rätt så sparsam för att orka sitta och riva upp dem och hälla över i burkar. Och hur många måste man sno åt sig för att fylla ett saltkar? Själv tycker jag att det är helt acceptabelt att köpa dem på affären och direkt få hem lite större volymer.

3. Tvätta dig bara utomhus sommartid.
Det här är faktiskt ett tips som jag tragiskt nog VET har praktiserats. Det tragiska i det är att det var en frånskild förälder som föredrog att låta barnen tvätta sig i sjön bredvid huset istället för att bada eller duscha inomhus, allt för att spara på uppvärmningen av varmvattnet. Ett av barnen hade väldigt känslig hy och fick till slut sådana utslag att det krävdes sjukhusvistelse för att göra det friskt igen. Det är inte sparsamt, det är sjukt och elakt.

4. Cykla 5 kilometer för att spara två kronor.
Jodå, det är såklart klokt att köpa sina dagligvaror till det lägsta möjliga priset och det gör jag själv i den utsträckning det går. Men skulle jag låta familjen vänta med maten för att jag ska sätta mig på cykeln och cykla 5 kilometer tur och retur för att köpa ett smörpaket som är två kronor billigare än på närbutiken ett par hundra meter bort? Nej, det skulle inte ens komma på frågan. Jag undrar om man skulle kunna räkna ut kostnaden för slitaget på cykeln och därmed räkna hem att köpa smöret hemmavid? Skulle inte spela någon roll, jag gör det inte ändå. Men personen i berättelsen gjorde det och jag vet att det är alldeles sant då en av middagsgästerna som hungrig fick sitta och vänta på smöret har berättat det. :)

5. Stjäl förbrukningsmaterial på arbetet
Nej, inte överhuvudtaget okej. Stöld är stöld och hör inte ihop med att vara sparsam.

6. Smit in på fester du inte är bjuden på
En bok jag läst bland många andra sparböcker handlar om hur man lever lite mer exklusivt men ändå billigt och där fanns en massa konstiga råd och till exempel detta att gå på tillställningar dit du inte är bjuden. Det fungerar nog bättre på större orter än min egen då man i regel sällan har så stora fester att folk inte vet vem de bjudit. Hursomhelst så var boken rätt rolig då man även fick tips om hur man bäst äter sig mätt på snittar, vilka gratisdrinkar man blir fullast på och lite annat smått och gott man kan stöta på i ett jet setliv. Dock inget för mig då jag ogillar att utnyttja andras goda vilja och tillit.

7. Ät bara förrätt på restaurang
Om du ska betala själv alltså. Om någon annan bjuder så är det ju bara att vräka i sig såklart. Denna och säkert fler sparsamma principer hjälpte en bekants kollega att bli miljonär innan pensionen. Men hur kul kan det ha varit att i alla år gneta på och enbart äta förrätt vid restaurangbesök samt dricka isvatten? Varför följer man då med? Nåja, man kan ju hoppas att personen kunde njuta av sina pengar senare i livet fast jag har ju mina tvivel.

8. Slit loss en knapp från plagg du gillar på affären och kräv rabatt.
Eller så låter du bli. "Knepet" praktiserades friskt av en bekant under våra tonår och gav mig en känsla av avsmak varje gång även om jag var för lojal för att skvallra för personalen på de affärer som blev lurade. Byta prislappar var också populärt och på den tiden mycket enklare att genomföra då man inte scannade prislappen som man tack och lov gör idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar