söndag 27 oktober 2013

Pysselprojekt!

Jag har som jag tidigare nämnt stora problem med att komma ihåg saker och behöver skriva upp mer eller mindre det mesta för att helt säkert minnas. Fast det hjälper inte alltid. :)
Jag får iallafall ganska ofta bra idee´r men saknar långtidsminne att lagra det i varvid de faller i glömska eller dyker upp då och då och mest bara stressar mig för att jag inte har genomfört dem eller inte kan bestämma NÄR de ska genomföras och hur det skulle vara bäst att göra för att genomföra. Så ett inlägg med projekt att ta sig för i lite pysselanda är en bra ide som jag SKYNDADE mig att skriva in för att inte glömma bort.

Orsaken till minnesproblemen är en utmattningsdiagnos som orsakats av arv, krävande livserfarenheter som jag inte kunnat påverka, ett gränslöst arbete och en osedvanligt tjurig personlighet som aldrig backat eller gett upp inför något. Till slut blir det där i kombination lite mycket helt enkelt. Förutom minnet har jag också enorma krav på mina egna prestationer och kräver ett toppresultat av mig själv i allt även om jag absolut aldrig tävlar eller jämför mig med andra. Jag vet vad jag tycker är ett bra resultat och att jag är fullt kapabel att uppnå det om jag bara anstränger mig tillräckligt. Det blir ju lite tokigt det där eftersom anstränga sig tillräckligt i mina ögon är att gå genom eld och vatten och inte sluta förrän det är perfekt. Ganska få saker blir då någonsin tillräckligt bra i ens egna ögon och förebråelser, irritation och missnöje finns hela tiden med.

Jag gillar egentligen att pyssla och hålla på med händerna i både matsammanhang som trädgård som sömnad som allmänt pysslande. Min barndom var oerhört kreativ och jag minns hur roligt jag tyckte det var att skapa, något som tyvärr har förbytts till inre kritik och irritation i de flesta hantverksrelaterade sammanhang. Det är något jag verkligen vill ändra på vilket jag tror kommer kräva en del medvetet arbete med att uppskatta och acceptera min egen insats i hantverksammanhang och också att ta sig tid ATT göra saker och inte hitta på ursäkter för att slippa bli arg och besviken. Därför tänkte jag då att en LISTA med projekt vore en alldeles utmärkt sak för mig, då har jag mina planer på ett ställe och kan enkelt hitta igen den samt inte komma undan eftersom jag såklart måste lägga upp resultaten eftersom. Det gäller att både lura och motivera sig själv! 

Ett av mina mål med bloggen och föräldraledigheten är ju det här att göra så mycket som möjligt själv, att leva resurssnålt och  i största allmänhet vara en Snålmor. En sådan tillverkar såklart en massa saker själv och tycker att det duger fint precis som det. I en hantverksgrupp jag är med i på Ansiktsboken så florerar en lista med presenter som man kan tillverka själv och där finns det massor med saker jag vill pröva förutom de saker jag själv kommit på. Det kommer bli en lång lista det här!

Mobil av tygfigurer
-det finns en del trasiga kläder sparade från det äldre syskonet, tex strumpor. En mobil med tygfigurer som får se ut lite hursomhelst kan ju inte vara så svårt att få till? Jag tänker att man antingen kan hänga den i barnvagen eller över sängen eller över skötbordet. Självklart i en ordentlig upphängning.

Fler babynest
-får man bara till den rätta snitsen på dem så är det ju jättefina presenter till bekanta som fått barn! Jag ska absolut ta mig för att träna mer på att sy dem, om inte annat kan man ju ge bort dem till välgörenhet eller hugade spekulanter med dålig ekonomi. Det är fint att kunna hjälpa andra tycker jag.

Ljus i udda kaffekoppar
-har ett par med blåbärsmönster som jag så gärna skulle vilja hitta en vettig användning för. Varför inte som ljushållare? Ska bara få tag på ljusmassa och vekar först. Fick tipset att höra mig för med kyrkor och som regelbunden besökare har jag ju gott om tillfällen att göra det. Jag ska bara komma ihåg det också.

Ljus i konservburkar
-jättefint om man limmar fast någon fin spets runtom och låter burken bli lite rostig först.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar