lördag 4 april 2015

Påskpynt



Jag har inte tidigare egentligen varit så mycket för att pynta vid olika högtider, framförallt har jag ofta varit så slutkörd av min arbetssituation att jag prioriterat att vila framför att karva pumpor, tova tomtar eller jaga påskris och fjädrar nejderna runt. Med åren blir man klokare och med en själ som är mer i balans har ett större intresse för pyntande också uppstått. Jag ville därför gärna pynta till påsk men på grund av köpstoppet var det självklart helt otänkbart att köpa saker till ändamålet.
Det sved och grämde mig en del till en början när jag tänkte på allt fint jag kunnat åstadkomma men så kom jag på råd!

I min ägo fanns nämligen ett påslakan som jag vunnit på ett lotteri. Det var ett fult påslakan tyckte jag först och dessutom av riktigt dålig kvalitet; tunt och rivigt och så genomskinligt att man ser handen igenom det. Därför har det legat i linneskåpet en tid utan att jag använt det. Lite för snål är jag ändå för att göra trasor av ett nytt påslakan så jag har liksom förträngt det till ett bättre tillfälle och det var ju nu det! Det blev ju en alldeles ypperlig påskduk utan någon större ansträngning och kommer att användas många år till. Av en god vän fick jag en bukett påskliljor i värdinnepresent och min duktiga stora flicka hade gjort en sådan glad påskkyckling och även målat väldigt vackra blåsta ägg som vi kunde ställa fram i en fin grön skål. Påsken är här, pyntet är räddat och för övrigt hade jag självklart redan påskägg hemma som jag fyllde med godis köpt på extremt extrapris. Alla är nöjda och vi njuter av att vara lediga; Glad Påsk!

1 kommentar: