tisdag 18 november 2014

Kalenderbryderier

Den eminenta Snålcoachen bloggade för någon dag sedan om exakt det som jag samma kväll hade grubblat över; julkalendrar. I mitt hushåll finns det två barn; en sexåring och en ettåring. Förra året köpte vi för första gången julkalendern som hör till tvkalendern och det var uppskattat. Åren före det har snälla släktingar kommit hit med företrädesvis chokladkalendrar och det mycket godisförtjusta barnet har glatt öppnat och mumsat på hela vägen fram till jul. Vi, som i viet jag och barnets far, har alltså inte behövt engagera oss i någon större utsträckning i kalenderfrågan.

Nu i helgen besökte jag ICA Maxi och fick då syn på en gigantisk presentkalender som innehöll en pixiebok per dag och faktiskt för första gången någonsin funderade jag på om det kanske skulle vara roligt för mitt barn med en sådan kalender. Det visade sig också finnas legojulkalendrar så att barnen varje dag kan bygga en del av ett sceneri. Jag har alltid varit starkt emot presentkalendrar som innehåller tusen små pryttlar som bara blir liggande men både böcker och lego är i mitt tycke saker som kommer till nytta och användning fler gånger än en. Då var det ju bara det här då hur nödvändigt det är att få saker alla dagar fram till jul. Svaret är i mitt fall givetvis nej. Ändå fortsätter jag fundera över det hela eftersom jag tror att barnet verkligen skulle uppskatta och tycka om det men jag vet ju också att om jag låter det ske i år så har jag förbundit mig att köpa legokalender tills dess att barnet nått myndighetsålder och flyttat hemifrån.

Istället har jag funderat på alternativa kalendrar som innehåller uppdrag eller en gemensam familjeaktivitet varje dag; förra julen så fanns det en hel del sådana tips på nätet och jag tänkte då att det var något jag verkligen skulle överväga. Jag funderar också på att läsa en bok med tomtetema, förra året läste vi om Pettson och tomtemaskinen under hela december. Det uppskattades av både mig och barnet och jag skulle gärna hitta en liknande bok och göra om traditionen. Vad gäller att skapa sin egen kalender så är det förstås en del jobb med det, framförallt med att genomföra dagliga aktiviteter varje dag fram till julafton. December är som bekant stressig nog som den är och Snålmor som är i lärarbranschen har det hon gör innan betygen har satts, omdömen skrivits och vårens planering är satt på pränt. Ändå tänker jag att jag tror att det kan vara värt det många gånger om ifall det blir ett lyckat projekt, något som jag och barnet kan minnas tillsammans. Det ska grunnas lite mer på detta innan jag slutligen bestämmer mig men då räven raskar över isen och tiden därmed rasar på framåt så får funderationerna inte ta mer än några dagar till så att jag säkert hinner med att ordna allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar