söndag 9 november 2014

Kommande utmaningar!

För ungefär ett år sedan tog mitt bloggande mer fart i och med att jag blev föräldraledig. Jag är otroligt glad och tacksam över möjligheten jag fick att stanna upp och reflektera ordentligt kring vad jag egentligen tycker är viktigt, vilka val jag tycker är hållbara och vad jag vill att mitt liv ska bestå av. Nu var det väl inte så att jag levde ett ekonomiskt utsvävande liv i sus och dus innan dess, snarare tvärtom. Men att få tänka klart de tankar som fanns kring min ekonomi, både den finansiella och den själsliga, fanns det sällan tid att göra med heltidsarbete, småbarn och en utmattningsdiagnos. Det har varit väldigt läkande för mig att få skriva och fundera mycket kring mina tankar på ett hållbart liv och jag tror att jag tillfrisknat mycket tack vare det.

Tankarna på kommande hållbara utmaningar har börjat snurra eftersom vi börjar närma oss ett nytt år. Jag ogillar att misslyckas med utmaningar och är de inte genomtänkta tenderar de att fallera kraftigt. Problemet är nog snarare att välja ut utmaningar; planer och idéer har jag redan så det räcker. En sak som jag redan tagit mig an är löftet att inte köpa nya kläder på ett år utan att bara shoppa begagnat; undantaget strumpor och underkläder. Det är i och för sig inte någon större utmaning eftersom det egentligen är så jag lever hela tiden men alla positiva och bra val ska uppmuntras tycker jag! Jag har i mitt eget tycke rejält mycket med kläder och skulle egentligen kunna avstå från klädinköp i minst ett års tid, säkert även längre. Det handlar om var man sätter gränsen för när ett plagg inte längre är tjänligt att ha på sig. Ur en världsförbättrarsynpunkt så borde gränsen gå när plagget är så trasigt att det inte längre går att laga och därför förvandlas till trasor eller lämnas in till någon lumpåtervinning och för många av mina plagg blir det faktiskt så. De går från att vara kläder som kan användas i arbetssammanhang till kläder som bärs bara hemmavid till arbetskläder till trasor för oljespill i sambons hobbygarage. Kläder som jag av olika anledningar inte vill ha på mig före de blir "bara" hemmakläder skänks för det mesta bort. Även om det är onödigt att ha skaffat plagg som man inte vill bära tills de är utnötta så tycker jag att det är ännu värre att bara ha dem i garderoben för att tvinga sig själv att bära dem fast man inte vill. Bättre då att skicka vidare!

Hur som haver så finns det i min garderob tillräckligt med både finkläder, vardagskläder, träningskläder och arbetskläder för att jag ska klara mig bra utan att shoppa. Skulle jag köpa något, förutom underkläder eller strumpor, så handlar det om att jag VILL köpa, inte att jag behöver. Och den här viljan att köpa har gjort att både mina garderober och min byrå är fulla med kläder. Fast jag ska inte vara orättvis mot mig själv, mycket är också sådant som jag fått av vänner som rensat sina garderober och tänkt på mig och min aversion mot nykonsumtion. Tillgången på kläder gör att jag faktiskt överväger att våga ta steget ut i det stora blå och faktiskt inte köpa några som helst kläder förrän jag verkligen behöver det på allvar. Vi får se var jag hamnar!

En annan sak som jag funderar på är att ha mer kortsiktiga goda mål i form av månadsutmaningar till mig själv. Jag har konstruerat en lista där jag gett månaderna ett piffigt epitet kopplat till utmaningen; tex "Jättesnåla januari" där tanken är att januari är en mycket fattig månad där köpstopp råder och kyl och frys ska ätas ur. Det vore väldigt roligt om det här kunde fungera, det gäller bara att göra utmaningarna både inspirerande, givande och lätta att komma ihåg för att lyckas. Jag har en tendens att gå ut hårt med tankar om att spara alla kvitton och verkligen hålla koll på vartenda korvöre jag spenderar men det håller några dagar, sen är det ett kvitto som jag inte riktigt vet och sen är det kört. Mitt dåliga minne ställer till en del och jag är nog inte heller tillräckligt motiverad för att hålla ut. Jag blir trött och vardagen tar över och så gör jag som vanligt och tänker att jag vet UNGEFÄR hur det är och det får räcka.

Som sagt, tankarna har jag, det gäller bara att styra upp dem och forma en hållbar plan. Lyckas jag så kommer 2015 att bli ett väldigt spännande år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar