tisdag 18 november 2014

Kvalitet vs kvantitet

En bloggare jag väldigt gärna läser är "Snålcoachen" som till att börja med har ett sådant sympatisk alias och skriver både roligt och rappt om livet som ekonomiskt besinnad. Häromsistens kom ett inlägg om det här med att handla kvalitet framför kvantitet och det fick mig att börja tänka till och fundera på hur jag själv gör, hur jag gjort tidigare och hur jag tänker att framtiden ska vara.

Jag konsumerar inte så gärna och ska jag konsumera vill jag gärna om det är möjligt handla second hand. Det sliter mindre på miljön ifall vi använder redan tillverkade resurser ett varv till och det gillar jag. Jag har alltid handlat mycket på second hand och från början handlade det om tillgångar, jag hade inte alltid råd att köpa nya saker helt enkelt. Jag handlade också mycket på rea och hade nästan svårt att låta bli att köpa saker ifall det var rea. Det var ju så billigt!Billigt jovisst men BEHÖVDE jag verkligen alla prylarna och var de bra köp? Nej, det var de verkligen inte och jag behövde dem heller inte. Men någonstans längs vägen har det alltså svängt till att handla om miljöpåverkan framför plånbok även om jag såklart gynnas ekonomiskt av att köpa billigt.

Sen var det ju det här med saker som inte kan köpas begagnat eller behöver införskaffas NU. Tidigare har det varit så att då har det varit så billigt som möjligt som gällt som princip. Nu när jag tänker efter märker jag att mina värderingar har förändrats. Även om det är billigt så behöver det inte vara ett bra köp eftersom jag kanske måste köpa ännu en likadan snart eftersom den inte håller. Å andra sidan har det vid ett flertal tillfällen visat sig när jag läst olika tester att ett högt pris inte alls är synonymt med en god kvalitet. Det gäller alltså att alltid se upp och ständigt vara kritisk nästan oavsett vad det är som ska konsumeras. Själv brukar jag göra så att jag inför ett köp av större karaktär pratar med vänner och bekanta och hör mig för om deras erfarenheter av varan, tips på bra märken och märken att undvika. Jag googlar också de bra tipsen jag får, läser tester och recensioner och väger för och nackdelar mot varandra. När jag sedan slutligen bestämmer mig så googlar jag en vända till efter bästa pris på varan innan jag slår till. Det är ju en del jobb med den här metodiken men dels tycker jag att det är lite roligt och sen så vill jag också vara en medveten konsument som ger marknadskrafterna en match. En kritisk konsument nöjer sig inte med att konsumera det som marknadsförs mest aggressivt utan ser istället bortom snygga annonser och glassiga bilder och tar reda på fakta. En sådan surkärring är Snålmor och det, det står hon för! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar