onsdag 19 november 2014

Majonnäs helt enkelt

Snålmor tror starkt på devisen att själv är bäste dräng men hur det nu var och är med den saken har det aldrig blivit av att Snålmor själv tillverkat majonnäs, iallafall inte förrän i måndags! Saken var den att mannen i huset då råkade ut för en olycka och fick uppsöka akuten för att sy några stygn i armen. Som den rätt så sympatiska sambo Snålmor är beslöt jag att bjuda på något gott vid hans hemkomst. Mannen har länge talat varmt om coleslaw och de ingredienserna fanns hemma så jag skred till verket. Fast majonnäs hade vi ju inte då. Jag funderade först på om jag skulle kontakta sambon och be honom införskaffa majonnäs på sin väg hem men det kändes ju lite dumt när jag förstod att sambon nog helst bara ville komma hem och vila sig efter en rätt händelserik dag som hade kunnat sluta riktigt illa med mer otur. Men vad att göra då?

Jo, faktiskt ÄNTLIGEN ta tag i att pröva göra egen majonnäs. Precis som med hemkokt vaniljsås visade det sig vara så pinsamt enkelt att jag rent ut av skämdes över att inte ha prövat tidigare utan istället släpat hem majonnäs fullspäckad med kemikalier och konserveringsmedel. Det behöver inte vara dåliga saker i sig men jag skulle säga att vi får i oss nog med sådant som det är och därför gott kan avstå i de sammanhang det är möjligt. En annan bra sak med att göra sin egen majonnäs var insikten hur fasansfullt onyttigt det faktiskt är. Eller vad sägs om 2,5 dl olja till två äggulor? Det är ganska så rejält med olja det och även om man knappast glufsar i sig så mycket majonnäs på en gång inser man att det inte är det nyttigaste att stoppa i munnen. Självklart har jag haft koll på att det inte är nyttigt men när man själv ska hälla i den där oljan blir det mer konkret vad den faktiskt innehåller. Jag kommer absolut att äta majonnäs även i framtiden och framförallt tillaga den själv men jag kommer nog att ha mer respekt för om det är värt eller inte att ta en extra klick.

Sist men inte minst så blev målet med vispandet av egen majonnäs; coleslaw, väldigt god! Det är alltid roligt att äta mat som man ansträngt sig för lite extra och jag har känt mig lite extra nöjd varje gång jag ätit av den. Ska man ha ett Snålmors perspektiv på det hela så är det också en ekonomisk vinning med att tillverka i vart fall sin egen coleslaw, den är dyr om man köper den färdig även om jag inte har några exakta siffror i huvudet. Jag skulle dock tippa på minst 25 kronor för 200-300 gram färdigköpt och det når man inte upp till på långa vägar ifall den tillverkas hemmavid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar