torsdag 26 februari 2015

Återbrukade mössor

I min tvättstuga har jag två stora svarta sopsäckar som innehåller mestadels gamla barnkläder med något skönhetsfel som gör att jag inte vill ge bort dem vare sig till vänner eller second hand. Det kan vara en trasig dragkedja eller dylikt men i de flesta fallen så är det fläckar som inte går att få bort. Sparar dem gör jag för att ha material ifall återbruksandan skulle falla på och det gjorde den idag!


Hela vår familj har varit mer eller mindre sjuk under ett par veckors tid och antalet dagar med VAB har nått nya rekord. Det har varit ganska snålt med sömn nattetid vilket direkt går ut över min kreativa ork så när jag idag kände ett sug efter att sy något blev jag jätteglad eftersom jag förstod att det betydde att jag nog börjat återhämta mig!

Ur en av sopsäckarna plockade jag fram en gammal Tshirt med tryck från Musse Pigg på en grön botten. Den räckte till en vårmössa till båda mina barn, en sjuåring och en ettåring. Att sy mössor är både enkelt och snabbt gjort så det är ett projekt jag verkligen kan rekommendera! Jag har konstruerat ett mönster som jag sedan har i lite olika varianter och storlekar beroende på om man vill ha foder eller inte och sen är det egentligen bara att klippa, nåla och sy. Enkelt och roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar