onsdag 25 februari 2015

Matplanering

Efter en genomgång av hushållets kostnader föregående år bekräftades på alla sätt och vis mina tidigare misstankar om att det använts på tok för mycket pengar till mat. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag förstått det då överskottet som funnits på vårt ICAkort försvunnit under året som föräldralediga men exakt hur det sett ut visste jag inte. Nu har vi fyllt i förra årets uppgifter i hushållets excelöversikt och se; inköpen har överstigit de pengar som satts in nästan varje månad! Det är ju inte alls acceptabelt men en genomgång av vad som egentligen hänt är såklart på sin plats innan man börjar bjuda familjen på enbart havregrynsgröt.

Till att börja med så har utbudet på mat ökat, alltså att vi unnat oss lite större variation på maträtter och lite mer roliga smaker. Det har också köpts mer halvfabrikat som pyttipanna eftersom det kostar tid och energi att laga mat vilket man har mindre av med en baby i huset. Min sambo var också hemma halva tiden och är inte lika flink i köket som jag själv vilket lett till merkostnader. Annat som påverkat är blöjor samt våra barns allergier som gjort viss mat dyrare att köpa in och att apoteksvaror oftast handlats på ICA istället för på apoteket. Vi har också i högre utsträckning handlat ekologiskt vilket är lite men ändock dyrare. Det landar iallafall i att vår familj sätter av 3000 kronor i månaden men handlat för ungefär 3500 varje månad. Då är även älgköttet vi köper varje höst inräknat. Blöjor kostar ungefär 200 kronor och om en liter yoghurt till vår pojke kostar 32 kronor förstår man ju att det snabbt blir pengar. Dock har jag bestämt mig för att det inte alls ska kosta lika mycket som det gjort under föregående år och nu är det dags att dra i Snålmorsbromsen!

Saker jag kommer göra för att spara in på slantarna är att återgå till att baka allt bröd själv och göra en veckoplanering för maten som kommer hållas på benhårt. Vi har under flera år haft en matplanering som ser ut såhär:

MÅNDAG: köttfärs/korv
TISDAG:rester/gröt
ONSDAG: soppa
TORSDAG:vegetariskt/fisk/kyckling
FREDAG:texmex eller dylikt
LÖRDAG:kött
SÖNDAG:rester

Jag kan inte säga att familjen jublar högt över torsdagen men det får de helt enkelt stå ut med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar