torsdag 12 februari 2015

Dagens val

Oavsett om det handlar om en balanserad ekonomi, viktnedgång eller träningsresultat så tänker jag att det är de små valen man gör varenda dag som spelar roll i längden. Det kan tyckas vara ett väldigt tråkigt tankesätt eftersom det gör livet mer inrutat och fyrkantigt och få tillfällen till "jomen jag måste ju få unna mig att...." och vad det nu kan vara man vill göra istället för att spara/äta morot/träna. Dels handlar det om att helt enkelt, ifall vi nu håller oss till ekonomitemat, låta bli att spendera pengar även om det handlar om små summor men även att så ofta som det bara är möjligt använda ett ekonomiskt sinnelag. Det ger förstås inget att snåla och gneta med ören ifall man ofta gör stora utlägg men om man kan avstå från de stora utläggen och gneta med ören i de flesta lägen; då kan det sparas pengar. Sen måste man ibland också få unna sig saker och låta fest vara fest men kanske inte så ofta som vi vant oss vid.

Saker som jag gör i denna anda är bland annat att för det mesta ta med egen lunch till jobbet, se till att rester äts upp, köra tvättmaskin och diskmaskin på ekonomiprogrammen. Självfallet finns det också en massa andra saker som jag gör/inte gör för att påverka min ekonomi men de sakerna sker mindre sällan än till exempel valet att äta en medhavd lunch istället för att köpa en dagens. Och jo, ibland är det inte så jättekul att tänka såhär. Idag var min lunch en tallrik överbliven tomat och kålsoppa, en torr våffla och en hårdbrödbit som fanns i min skafferilåda på jobbet. Det var inte den bästa lunch jag har ätit men det var mat, jag blev mätt och duglig mat slängdes inte bort. Dagens middag var ett hopplock av kylskåp och frysrensning; potatismos som drygades ut med gårdagens överblivna kokta potatis, en korvsnutt, några hemrullade köttbullar och hemgjorda fiskpinnar samt ett par broccolibuketter. Köttbullarna och fiskpinnarna var tillagade för min mjölkallergiske sons skull men riktigt hur länge som helst går det inte att spara och därför måste man ibland se till att äta upp det som finns i diverse burkar i frysen och varför inte just idag? Inte heller middagen var mitt livs bästa måltid men det var mat, jag blev mätt och vi slängde inte bort mat. Det blev också över mat till varsin lunchlåda till mig och sambon så även morgondagen har en lite tråkig men ack så resursåtervinnande måltid att se fram emot!

Ett annat val jag gör är att i mycket stor utsträckning handla basvaror, alltså sådant som man använder ofta och mycket av, från butikens eget märke. Vår familj handlar mest på ICA eftersom det är de närmaste affärerna; att välja en annan affär blir inte ekonomiskt lönsamt eftersom det skulle innebära väldigt mycket bilkörning. Därför är vårt hushålls basmärke "Ica Basic" som det heter och vi bär glatt hem pasta, te, toalettpapper, kattmat, ris och det övriga som finns i serien. Jag tycker att det är alldeles utmärkt okej produkter som fungerar bra för oss och våra behov. En del av produkterna, till exempel mozzarellaosten, har fått bäst i test i ett par jämförelser vilket visar att dyrast är inte alltid bäst. När det är extrapris och erbjudanden på ekologiska produkter köper vi det som ersättningsvara och till exempel bananer köper vi ALLTID ekologiska oavsett pris. Det tycker jag gott att vi har råd att göra eftersom vårt dagliga val av Ica Basic ger oss ett ekonomiskt överskott jämfört med om vi köpt mer exklusiva varianter och märken. Jag säger inte att det är den rätta vägen att gå för alla men för oss fungerar det bra. Likaså handlar jag så ofta jag kan varor med röda prislappar, dvs varor som är på väg att passera bäst före datumet. Det handlar om några kronor per sak men i det långa loppet kan det bli hundralappar som kan förgylla en dyrare matperiod som till exempel jul och nyår. Alla små val räknas, det handlar bara om att förhålla sig till om det är värt att bry sig just idag. 

2 kommentarer:

  1. "Äta morot", hahahaha. Känner mig så träffad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det intressant hur detta tankesätt går igenom så många av livets områden? Avstå en tröja eller en bakelse ligger inte så långt ifrån varandra egentligen, jag antar att det har att göra med människans belöningssystem att göra. Ett ganska opålitligt system som det verkar. :)

      Radera