onsdag 25 februari 2015

Kläder kläder kläder

Min son, en mycket hjälpsam ung man i ettårsåldern, gillar att öppna lådor och slita ut innehållet. Min reaktion på hans framfart i min byrå var först inte positiv men när jag började plocka ihop det som låg utspritt tänkte jag gång på gång: "Oj så många fina toppar!" Jag vill förtydliga att det alltså var MINA kläder som låg i lådorna på MIN byrå och ändå hade jag inte helt koll på vad jag hade. Visserligen så är min hjärna inte riktigt pålitlig efter min utmattningsdiagnos och jag har ibland ganska stora problem med att minnas och komma ihåg. Fast i det här fallet så tror jag inte att jag ens med min forna minneskapacitet hade fixat att minnas allt i lådan eftersom det var så många plagg!

Till skillnad från vad en del tror så gillar jag verkligen kläder. Jag är ganska noga med vad jag sätter på mig och har ett förflutet som duktig på att sminka både mig och andra. Det jag saknar är tiden och engagemanget att utnyttja min garderob på bästa sätt, istället blir det lätt bekvämt och enkelt och saker som tål att smutsas ner eftersom jag har små barn. Jag är inte alls bekväm med att sprätta iväg flera tusentals kronor på kläder som kostar både mig och miljön så därför köper jag gärna second hand och de sista åren har jag nog inte köpt något annat än det förutom sockar och underkläder. Det sista aktiva butiksköpet jag minns var en klänning jag köpte till ett bröllop för fyra år sedan. Det är ett tag sedan det. Allt annat som handlats är second hand and I love it! Fast efterhand som jag engagerat mig i köpstopp och minimalism har även min vurm för att handla second hand blivit mindre och mindre. Varför köpa när jag redan har så mycket? Kläder som jag inte alls använder rensar jag bort. Jag ger till vänner eller insamlingar eller tar ner dem till vår lokala second handshop i vårt bönhus. Trots det har jag massor med kläder kvar.

En av mina årsutmaningar är som sagt köpstopp men även när året är till ända tror jag att jag kommer fortsätta vänta ut klädinköp tills dess att jag verkligen tycker det är nödvändigt. Och med den högen med tröjor som ligger i mina lådor lär det dröja. Jag är ganska duktig på sy så jag skulle kunna sy om en del bara för att få lite variation och det tror jag nog att jag kommer att göra bara jag återfår lite ork, just nu har jag ett ganska nattaktivt barn som tar mycket energi. Men spännande ska det bli att se hur länge jag kan hålla ut! Alla kläder jag äger just nu är införskaffade från 2009 och framåt eftersom vårt hus brann ner då och jag förlorade allt i klädväg. Kläderna som kom efter det är en blandning av gåvor från vänner, second handköp och några nya plagg. En hel del av det som finns är alltså kläder som säkert har 10 år på nacken men som är fullt dugliga ändå. Till exempel har jag två nattskjortor som jag fick av en vän som inte ville ha kvar dem eftersom hon var så less. Det är vanliga bomullsplagg i lila och vitt, inte det minsta spännande men helt okej att sova i. Jag är lite nyfiken på hur länge DE kommer att hålla, kan man slita ut en nattskjorta? Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar