torsdag 3 juli 2014

Man tager vad man haver!

Rubriken är ett citat av en berömd kokerska vid namn Cajsa Warg som levde under 1700talet. Egentligen så skrev hon ofta i sina recept "om man så hafver", alltså olika förslag på vad man kunde använda. Fanns inte det ena så fanns kanske det andra. Det här är såklart ett mycket sympatiskt tankesätt i en Snålmors ögon, att använda det som finns tillgängligt, att improvisera och byta ut ingredienser och anpassa efter det som finns är en underbar förmåga och konst som inte alla äger. För hundra år sedan visste många väldigt mycket om detta men idag så har de flesta lite kunskaper om hur man gör för att anpassa planerna efter tillgång och plånbok. Det mesta finns alltid att köpa även om man kanske får besöka fler affärer och de flesta har råd att köpa det som beskrivs i till exempel recept. Moderna recept ger oss heller sällan alternativ till "om man så hafver" eftersom vi lever i ett konsumtionssamhälle, vi ska handla det som marknaden vill sälja oss och billigare alternativ är inte populärt.

Själv gav jag mig idag på jakt eftersom jag till söndagens gudstjänst i kyrkan där jag är engagerad ska medföra en tårta av något slag. Den ska vara stor för att mätta många och den ska vara somrig. Jag har redan bestämt mig för vilken tårta det blir; sockerkaksbotten med marängtäcke. Den har tusen namn men kallas ofta Sommartårta. Emellan bottnarna blir det grädde och lemon curd samt hallon. Det jag behövde jaga var citroner till lemon curd; en slags citronkräm som man kokar av citron, ägg och socker. På affären visade det sig bara finnas citroner på styckepris, jag hade hoppats hitta en påse med citroner eftersom de brukar vara billigare. 6 kronor styck skulle betyda nästan 40 kronor bara för citronerna och en hemgjord curd för nästan 60 kr innan den är klar kändes väldigt dyr! Då kan man lika gärna köpa en burk men det kändes ju inte lika roligt! Istället inspekterade jag affärens utbud av frukt och grönt som hamnat i extraprisvagnen. Just på den här affären har de nämligen en vagn med frukt och grönt som blivit väl övermoget för att säljas till fullpris. Jag tycker det är en ganska fin gest eftersom det i det här området bor många som har en ansträngd ekonomi och med all säkerhet inte har råd att köpa frukt till ordinarie pris till sina barn varenda dag. Många är asylsökande och man ser glädjen i både deras och deras barns ögon när det ligger påsar i frukt och gröntvagnen. Skalar man och skär bort trötta bitar går det utmärkt att både äta och använda i matlagning eller brödbak.

Själv fann jag i denna vagn en påse med persikor och limefrukter samt en påse grön chili. Det var tio persikor, sju limefrukter och som sagt en påse chili. För det här betalade jag nio kronor, kilopriset de tar är 7.90/kg. Helt klart överkomligt. Persikorna har jag skalat, skurit upp och mixat till fruktmos till mitt yngsta barn och limefrukterna ska imorgon förvandlas till LIMEcurd istället för LEMONcurd. Och här kommer alltså rubriken in; att ta det man har. Jag hade kunnat stirra mig blind på att det skulle vara citronkräm i tårtan istället för att på plats i affären se mig omkring och fundera på vad jag skulle kunna ersätta den med. Vad är likt citron helt enkelt. Jag har inte prövat tårtan med limecurd men jag är helt övertygad om att det kommer bli bra ändå. Chilin kommer jag skära upp och torka i ugnen för att använda som krydda.

En annan spännande sak jag ska pröva i detta tårtbak som kräver ganska mycket ägg är att ersätta en del av äggen med soyamjöl vilket jag fick tips om från bloggaren "Hemmamamman." En rågad matsked mjöl och en matsked vatten ersätter alltså ett ägg. Hon tipsar om att ersätta ungefär hälften av äggen med mjölet. Ägg är en ganska dyr ingrediens i ett bak så jag är mycket intresserad av att se hur det hela kommer fungera! Jag har tittat en del på recept för äggallergiker eftersom det finns sådana i bekantskapskretsen och ofta verkar ägget relativt enkelt kunna ersättas med något annat som är billigare. Det här ska utforskas under sommaren för att utöka mina kunskaper som Snålmor! Oj så glad jag känner mig nu, när man hållit igång ett tag med ett knapert leverne så går det längre och längre mellan gångerna som man lär sig nya saker så det här var rent utav lite upplivande! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar