måndag 28 juli 2014

Rester

Genom livet har jag stött på lite olika inställningar till det här med rester; allt från att aldrig någonsin slänga något till att kunna tänka sig att spara köttfärssåsen men inte pastan till att slänga allt som inte konsumerats just den måltiden, oavsett om det som återstår är flera portioner eller bara en liten klick.
Själv förstår jag inte riktigt hur man är skapt om man ställer sig och slänger bort mängder med duglig mat men jag antar att de med den inställningen och attityden har en historia att berätta de med. Jag vill helst inte döma andra människors beteenden men har svårt att avstå från att tycka att det här är riktigt dumt.
Själv är jag en varm anhängare av att allt, förutom en del potatisprodukter, går att frysa. Potatis som varit fryst blir vattnig och geggig på ett väldigt trist vis och den smakar inte heller särskilt bra. Jag har prövat men inte kunnat komma på något som helst sätt för att få det att fungera bra. Det mesta annat går däremot utmärkt att förvara fryst, tom frukt som börjat tappa stunsen kan skäras upp och frysas för att användas i bakning eller smoothies vid ett senare tillfälle. Blir det någon gång rester som hinner bli dåliga hamnar de i min varmkompost där de förvandlas till jord som jag lägger i mina odlingslådor.

För att restsparande ska bli riktigt effektivt behöver man ett system för det så att man inte bara klämmer in saker i frysen och sen inte har någon överblick över vad man har och var man har det. Det här är något som jag själv är varierande bra på i perioder beroende på vilken ork jag har och hur mitt minne mår. Jag diagnostiserades med utmattningssyndrom för ett par år sedan och även om jag idag är hästlängder mycket piggare så finns det begränsad ork och hjärnkapacitet för att organisera och strukturera. Blir det lite för mycket att processa samtidigt så stryker något på foten och vips så står jag där med en fullproppad frys utan koll på vad den egentligen innehåller. Det kan i och för sig vara rätt roligt att ta hand om det också; man kan få många glada överraskningar när man går igenom sina små burkar och fryspåsar! Men ett system som fungerar är att föredra eftersom frysjakt tar väldigt mycket tid annars och det bör helst spara tid åt en för att vara riktigt effektivt. Jag har två frysar, en inne i huset och en stor frysbox ute i vårt pannrum. I utefrysen förvaras vårt älgkött, överflöd från skog och trädgård, stora laddningar av inköp som är skrymmande och dylikt.

När mitt system fungerar som det ska så hamnar olika produkter på olika hyllor i min frys. Längst upp finns glass och all min hemlagade barnmat. Min äldre dotter är väldigt förtjust i glass och ett bra sätt att få henne att glömma bort att det finns hemma är att placera den längst upp, man får inte vara dum även om man är Snål. Jag förvarar också specialmargarin, alltså laktosfritt och mjölkfritt, på den hyllan så jag har en god överblick ifall det finns hemma eller ej.

På andra hyllan finns frysta grönsaker samt frukt och bär.

Tredje hyllan innehåller färdiga produkter som korv, pyttipanna, grädde, mjölk och dylikt. Här finns också mindre rester av olika slag som väntar på att införlivas med något annat.

Fjärde hyllan innehåller brödprodukter; både hembakat och köpt.

Femte hyllan är resternas paradis; här finns färdiga matlådor liksom de som saknar något tillbehör för att bli en måltid. Jag försöker att alltid komma ihåg att skriva på lådorna som saknar ett tillbehör vad det är så jag tex vet att det är korv stroganoff för 3 personer.

Sjätte hyllan innehåller rent kött; dvs kött som det ännu inte gjorts något med.

Sjunde hyllan är en smal liten en men här förvarar jag mina frysblock och restlådan för ost som rivs och fryses in för att användas vid ett senare tillfälle.

En del andra sparsamhetsbloggare som jag följer är jätteduktiga och har restlådor i frysen för överbliven pasta, ris och bröd. Jag får väldigt sällan över ris och pasta, oftast hamnar de i färdiga matlådor som fryses ner men jag gillar tänket och har någon plan på att försöka införa systemet. När jag är klar kommer det att finnas en låda för pasta, en för ris, en för kött och korvrester, en låda för frukt, en för bröd och en för ostkanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar