lördag 26 juli 2014

Potatissallad och grillkorv

Några goda vänner inviterades igår förmiddag på till vårt middagsbord men mellan inbjudningen och deras ankomst låg en utlovad badutflykt som jag förstod skulle ta ett par timmar i anspråk då det äldre barnet verkligen älskar att bada. Jag hade alltså inte tid att laga något överdådigt som skulle ta tid och inte heller tid att åka och handla ordentligt. Det var dags att kavla upp Snålmorsärmarna och tänka till!

I frysen fanns det ett par paket med goda starka korvar som vid olika tillfällen inhandlats på extrapriser just för att sparas till senare tillfällen. I kylen fanns för ovanlighetens skull en köpt burk potatissallad med kanske en portion kvar i sig. Vad gjorde jag sen?

Jo, till middag serverades dessa starka korvar tillsammans med en hemgjord potatissallad på färskpotatis som fick en krämigare konsistens med hjälp av den köpta. Färsk basilika, soltorkad tomat, fetaost och rödlök hjälpte till med smaken, samt även salt och peppar.
Sallad fanns i landet och fick sällskap av en tomat i skivor, en halv gurka i skivor och en finhackad nektarin. Efterrätten blev hemskördade jordgubbar med glass och vaniljvisp, de två sistnämnda inköpta på extrapris vid ett tidigare tillfälle.

Vi hade en väldigt trevlig kväll med våra vänner och att maten var tillagad på extrapriser och med ett resurstänk var det ingen som kunde ana. Eller jo, eftersom jag och min väninnna diskuterade resurstillvarandets lov rätt flitigt så visste alla precis vad maten baserades på men jag menar såklart att smaken inte på något vis smakade billigt även om den var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar