torsdag 24 juli 2014

Snåltips om bakning

Jag fick en förfrågan om snåltips för bakning på mitt inlägg om min sommartårta och svarade på den; sen börjde jag tänka och kom fram till att jag har fler tips om snålerier kring bakning som jag inte kom på just då. Istället för att svara igen på förfrågan så tänkte jag att ett ordentligt inlägg om saken kunde vara på sin plats, kanske kan det finnas fler tips från någon som tittar in och läser?

Först och främst ska vi ta och reda ut om det är nödvändigt att baka överhuvudtaget. Svaret på den frågan är nej; bröd, bullar och kakor är egentligen rätt så onyttiga saker som man klarar sig bra utan. Däremot så är det gott och att få fika gott är en investering i den själsliga ekonomin; alltså investeringar man gör som man mår bra av även om det egentligen inte är nödvändigt. Ska man äta bakade produkter är det i regel billigare att baka själv och framförallt så vet du vad det är i degen. Det man bör tänka på är att hembakat håller sämre än köpt bröd som innehåller konserveringsmedel. Frysen är den rätta platsen för hembakat som inte ska konsumeras bums. Själv tycker jag också att det är ganska trevligt att baka och jag förundras och fascineras över jäsningens mysterier; hur skapar man den perfekta degen?

Vill man baka allt själv så bör man vara beredd på att avsätta tid varje vecka till att baka eller i vart fall varannan vecka. Innan min son föddes i oktober så bakade jag allt själv och la ungefär två timmar i veckan på bakning. Jag har inte riktigt kommit tillbaka till denna fina tradition ännu men jag jobbar på det.

SNÅLTIPS:

1. Avsätt tid. Det tar tid att baka allt själv och den tiden bör du medvetet vika av i din kalender.
2. Baka inte jätteomgångar av sådant som inte blir uppätet.
3. Baka gärna flera sorter på en gång för att spara el, dvs slå inte av ugnen emellan sorterna.
4. Hamstra ett basförråd av mjöl, socker, margarin, smör och dylika produkter så fort det är extrapris. Det håller länge och går bra att förvara.
5. Utgången mjölk kan frysas för att användas till bakning, likaså filmjölk. Grädde kan frysas för att användas i glasyrer och dylikt men den går INTE att vispa efter frysning, kom ihåg det.
6. Det går utmärkt att baka bullar på blå jäst. Den är lite billigare.
7. Det går i tex matbrödsrecept att ta mindre jäst och istället låta degen jäsa längre tid.
8. Även om den är lite dyrare är det jättebra att ha ett paket eller två med torrjäst hemma så att du alltid är redo för ett bak. Det mesta annat går att låna av grannen men chansen att det ska finnas jäst hemma är inte överhängande.
9. Köp strössel och tårtdekorationer och dylikt på lågprisaffärer. Varför betala det dubbla för tex strössel om det inte är nödvändigt?
10. Turkisk yoghurt går utmärkt att använda istället för creme fraiche eller gräddfil i recept.
11. Ägg kan ersättas med en rågad sked sojamjöl och en sked vatten. Man kan ersätta ungefär hälften av äggen i receptet på detta vis.
12. Övermogen frukt, överblivna kokta grönsaker och potatis går utmärkt att använda i en deg.
13. Kokvattnet från potatis och grönsaker kan användas som degspad.
14. Sylt är gott i tex tårta som fyllning men bär kan vara ganska dyrt ifall du inte kan plocka själv. Dryga gärna ut hemkokt sylt av hallon eller jordgubbar med rabarber som är lättare att få tag på gratis.
15. Såhär i skördetider; det finns flera goda recept på bröd och mjuka kakor som innehåller rödbetor eller squash. I vart fall squash brukar många odlare ha alldeles för mycket av så det kan vara möjligt att få tag på riktigt billigt!
16. Jäst går att använda även om den passerat bäst före datum ganska ordentligt, öka bara på jästiden och vänta med tålamod.
17. Bakplåtspapper kan man minsann använda flera gånger om ifall man nu överhuvudtaget vill köpa det. Man kan också smörja plåten med margarin eller investera i de lite dyrare evighetsbakplåtspapper som brukar säljas på tex marknader.
18. Ströbröd är egentligen finmalda brödsmulor. Spara brödkanter och brödsnuttar i frysen i en låda tills du har en omgång, tina, torka och mixa så har du ditt eget. Ströbröd kan ersättas med kokos, kakao eller mjöl.

Det här är de omedelbara tips jag kommer på nu, någon läsare kanske har fler bra tips att dela med sig av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar