fredag 17 januari 2014

2014 års utmaningar!

2013 var ett spännande år tycker jag. Jag var sjukskriven i början av året till följd av att under en mycket lång tid inte lyssnat på min kropps signaler och ställt helt galet höga krav på mig själv. Det här beteendet är så integrerat i mig att jag har lite svårt att tro att jag någonsin blir helt fri men bättre har det blivit och än bättre kan det bli.

Det blev iallafall så att jag var sjukskriven och hann tänka mycket på vad som egentligen är viktigt för mig riktigt; vad betyder något när vi skalar bort allt annat? Därför läste jag också mycket böcker om trädgård och hushållsekonomi eftersom de sakerna intresserar mig och så hamnade jag också i en köpstoppsgrupp via sociala medier som kom att betyda mycket för mig och mitt behov av att tänka på det liv vi lever. 

Det jag ville uppnå 2013 var att spara pengar för att ha en buffert under min föräldraledighet, uppnå ett större lugn i min vardag genom att leva långsammare och föda ett välskapt barn. Det där sista kunde jag ju inte själv påverka men jag la till exempel snusdosan på hyllan i samband med att jag upptäckte att jag väntade barn vilket såklart var bra. Jag blev också bättre på att säga nej utan att ha dåligt samvete, lärde mig slappna av medvetet, gick stresskurs och upptäckte att jag verkligen gillar mitt jobb. Bufferten växte bra och jag hade i princip köpstopp. De pengar jag la ut under 2013 var i regel kopplade till familjens behov, väldigt få saker köptes till mig "bara för att". Det var svårt ibland att avstå men för det mesta gick det väldigt bra.

En bonus som dök upp var att jag började baka allt i brödväg själv, en god vana som tyvärr tog slut i samband med sonens födsel då jag blev rätt sliten av komplikationer kopplade till förlossningen. Jag hoppas orka återuppta den eftersom det dels var ekonomiskt bra men också för att det var trevligt. Jag gillar verkligen att baka och hålla på.

2014 då?
Jo, jag har funderat och funderat. Köpstopp som jag tänkt mig det tidigare, alltså inget som helst köpande av något som inte är helt livsnödvändigt, är nog bra på sitt sätt men jag vet inte om jag tror på det som självändamål bara för att liksom. Ibland måste man ju köpa för att spara i förlängningen och vissa saker går inte att göra utan investeringar. Till exempel vill jag köpa lite hobbyfärg och lack för att kunna måla saker jag gjort och vill ge bort i present. Däremot ska man såklart fundera igenom sina inköp noga och kontrollera det någotsånär bästa priset på saker.

Jag har ägnat en del av 2013 åt att rensa och städa bort sådant som jag tyckte var onödigt överflöd vilket jag tyckte var väldigt skönt! Det kommer jag att fortsätta hålla som en röd tråd tror jag, framförallt som jag upptäckte att jag mår generellt sett bättre när det är ordning och reda och städat i huset. Inom ordningsrörelsen "Fly Lady" som bäst kan beskrivas som ett tolvstegsprogram för slarvpellar och slarvmajor talar man om det första steget "Shine your sink", alltså håll din diskho ren och snygg. Jag har prövat litegrann och måste hålla med om att det ger positiva bieffekter. Om diskhon är ren och snygg och fräsch är det inte så trevligt eller roligt att ha hela diskbänken full med skräp och skrot.

Förutom att hålla huset i ordning skulle jag behöva hålla mig själv i ordning genom att verkligen sköta om min kropp och min hälsa på allra bästa vis. Det kommer inte helt naturligt för mig men jag tror att det vore bra om det blev så. Motion, bra mat och vila är grundstenar som man sen kan bygga mycket positivt med. Ett led i detta är också att konsumera så lite socker som möjligt då jag VET att det är som ett gift för mig. Jag älskar socker i alla dess former. Godis, läsk och glass, bullar, kakor och alla läskiga saker som innehåller socker utan att det är egentligen uppenbart. Jag har flera gånger fått sockeravgifta mig själv, alla gånger med gott resultat efter ett tag vad gäller både ork och vikt.

Skriva är viktigt för mig. Jag får utlopp för mycket kreativa tankar, reder ut intrasslade tankar och gör rätsida på saker när jag skriver. Under flera års tid var det som att den förmågan försvann men nu när den är tillbaka njuter jag som aldrig förr! Om någon läser det jag skriver är inte lika viktigt, det är skönt att bara skriva för att rensa huvudet.

Arbeta med händerna har visat sig vara en bra väg till balans för mig. Jag behöver vara kreativ i någon form även om jag inte är särskilt duktig på det och mest troligt inte heller någonsin blir så bra som jag vill vara då jag saknar tålamod och tid för att träna. Men roligt är det och bra för själen!

Själen är en sak som också verkligen intresserar mig. Jag vill vara en god medmänniska och arbeta för att göra världen till en bättre plats.

Det är inte så få områden som jag gärna vill spänna över men jag ska göra ett försök att rymma alla dessa delar och må så bra jag bara kan.
Det jag uppfattar att jag ställer upp som villkor för mig själv är:

Medveten konsumtion- inte köpstopp men genomtänkt.

Shine your sink-ordning och reda, städa på fredag!

Adjö till sockret

Mer motion

Jobba med händerna

Skriva och reflektera

Det här blir ett spännande år, häng på så får vi se var vi hamnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar