söndag 5 januari 2014

Veckans mat vecka 1

Oj hej bara, ett nytt år! Jag inleder det genom att totalt glömma bort att jag ska skriva om veckans mat och veckans vettiga val, istället har jag ägnat mig åt rensning och social samvaro med nära och kära av alla de slag.

Jag ska givetvis försöka skärpa till mig på det här, framförallt eftersom jag egentligen använder bloggen som ett sätt att planera vår mat och efterhand skriver och utvärderar hur det gick med rätterna. Det man kan säga om den här matveckan rent generellt är att den innehållit en nyårssupé som var god och uppskattad och tillredd enligt Snålmors alla konster! Det blev en del rester som mättat oss några dagar till och likaså har en omgång spagetti och köttfärssås fått ge oss ett par måltider.
 
Det har handlats i veckan för ungefär 700 kronor. Lite extra till nyår men mest det vanliga; mjölk och ett paket blöjor och lite smått och gott har fått fylla på förråden. Nu stundar tider då jag verkligen slår till bromsen och bara lagar mat från det som finns befintligt hemma, ska bli väldigt intressant att se hur det går. Mjölk handlas varje vecka och likaså frukt och grönt men i övrigt borde det gå klara sig bra iallafall en vecka eller två. Veckans fynd var väldigt prisvärt margarin som såldes ut på grund av det julrelaterade omslaget. Bäst före datumet ligger långt fram i vår men folk köper inte julmargarin i februari så därför måste det ut från affären fortast möjligt. Jag köpte 10 paket som nu ligger i frysen och väntar på kommande storbak. Det fanns också väldigt billig gravad lax med kort datum men den avstod jag ifrån eftersom fet fisk som lax fort blir härsken även om den är fryst och därför måste konsumeras relativt snabbt. Risken blir då att jag får mata mina katter med gravad lax vilket jag inte tycker är en prisvärd kattmat.
 
Jag har tidigare planerat vår mat utifrån ett bestämt schema; måndag rester, tisdag soppa onsdag vegetariskt osv. Det systemet tänker jag nog försöka köra efter även nu under våren, tycker det är ett bra sätt att vara säker på att man får i sig mycket olika saker. Vi har också funderat mycket på det här med att få i sig mer frukt och grönsaker vilket också är ett mål för matlagningen. Det känns som att vi fastnat lite i samma matspår även om jag lagar det mesta själv och därför sällan och aldrig serverar till exempel köpta fiskpinnar eller köttbullar. Men hemrullade köttbullar blir ju lika trist det efter ett tag och vi skulle behöva vidga våra vyer.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är klokt för en Snålmor att:

Planera familjens måltider för att ha kontroll på ekonomi, näringsinnehåll och variation.
Då och då verkligen äta ur sina förråd för att vara säker på att inget förfars.
Veta när man ska bunkra och när man ska låta bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar