fredag 10 januari 2014

Veckans mat vecka 2

Ännu en vecka i slöhetens tecken! Nog har vi ätit och inte var det särskilt intressant eller dyrt då jag knappt ens minns vad jag åt igår. :) Den här matdemensen beror på två saker;
1. Jag har inte skrivit någon matlista utan gör mat lite eftersom på det som finns.
2. Jag helammar. Det blir man lite dum av.

Jag tänkte iallafall bjuda på en av veckans rätter och förklara lite mer ingående vad den innehåller och lite saker som är bra att tänka på när man är en Snålmor!

På bilden ser vi ett axplock av saker som fanns i Snålmors kylskåp i tisdags. Köttfärssås, spagetti, en ostbit, grädde och philadelphiaost som passerat bäst föredatum. Jag började med att hotta upp köttfärssåsen som var lite trist, chilisås och färsk vitlök lockade fram en betydligt roligare smak! Sen kokade jag pasta i form av pastarör för att dryga ut gratängen jag bestämt mig för att tillreda av resterna. Köttfärsåsen drygades ut med mejeriprodukterna och smaken blev ännu bättre av grädden, grädde är en smakbärare precis som smör och förhöjer det mesta.
Eftersom jag ammar så undviker jag kål och lök vilket jag nog annars använt för att dryga ut köttfärssåsen. Nu blandade jag istället de två pastasorterna i en ugnsform, hällde på köttfärssåsen och rev sedan osten grovt som ett topplager. Den fick gratineras i ugnen en stund och sedan serverades gratäng la Snålmor tillsammans med en liten sallad bestående av tomater och apelsin. Jag fick ut ungefär 15 portioner mat av den här omgången, resterna frös jag förstås ner direkt i matlådor.

Rent generellt är gratäng bra restmat eftersom det går att koka fram en bra smak ur det mesta bara man har tid på sig. Pasta är grunden och sen beroende på vad man har tillgång till kokar man någon slags sås som med fördel reds av med grädde för smakens skull men det går också bra att göra en mjölkbaserad ostsås som får binda ihop gratängen i ugnen. Osten är dels en smaksättare men också ett bindemedel. Har man inte ost kan gratängen ta ihop med bara såsen så att säga men det kan ta längre tid. Lägg på folie om den börjar ta för mycket färg, gratinera i 175-200 grader tills det börjar se bra ut.

Pastagratäng är också väldigt mättande eftersom pasta innehåller mycket kolhydrater och grädde och ost är fett vilket också ger en hög mättnadskänsla. Ska man bjuda många och har ebb i kassan eller ska bjuda folk som arbetat hårt fysiskt är gratäng ett utmärkt val. Gratäng går bra att göra även på ris och potatis och istället för mjölksås kan man använda buljong även om man då får tänka på att minska mängden vätska och öka tillagningstiden.

Under studietiden så hade Snålmor aldrig tomt i sitt skafferi eftersom hon var en sådan präktig Snålmor. Det gjorde tillvaron så mycket trevligare att kunna äta ordentlig mat istället för gröt och nudlar som många andra i bekantskapskretsen fick hålla tillgodo med i slutet av månaden. Snålmor var ju dock inte bara snål, hon hade också ett gott hjärta och bjöd därför ofta på mat tillagad i stora kvantiteter den där sista veckan och pastagratäng var en vanligt förekommande rätt. Broccoli är en grönsak som gör sig förnämligt bra ihop med pastagratäng, lägg den gärna i botten på gratängen så det tar åt sig mycket smak av såsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar