tisdag 14 januari 2014

Utmaningen del 18-20

18 Mina fbgrupper
Den här dagens utmaning var en verklig utmaning visade det sig, det tog mig hela dagen samt en del bollande med min grupp av kloka konsumentkvinnor för att kunna bestämma mig och komma till skott. Allt annat som jag rensat har varit enkelt, det har varit prylar som i mina ögon inte är tillräckligt värdefulla för att ha kvar så det har inte varit någon som helst uppoffring. Men mina facebookgrupper, DET var en annan femma! Självklart fanns det några som det var enkelt att välja bort, gamla eventgrupper är ju tex inte något att stanna i. Men sen då? Grupper som rör intressen jag har men som jag sällan eller aldrig läser i men som skulle vara bra att ha IFALL jag vill läsa? Grupper som rör mina intressen men som bara gör mig arg, irriterad eller ledsen eftersom tonen i gruppen är elak och nedlåtande trots upprepade tillsägelser från administratörer? Köp och sälj och bytesgrupper? Just de här sista visade sig väldigt svåra att välja bort även om jag väldigt sällan köper något. Däremot har jag bytt till mig en del och skänkt bort saker vilket ju inte varit så dumt.

Anledningen till att jag vill välja bort grupper och rensa även här är att jag upplever att det tar för mycket tid att läsa i dem. Eller kanske snarare att jag hellre vill läsa annat, att jag tror att det finns saker att läsa som ligger närmare mitt hjärta egentligen. Mycket av det vi gör gör vi av gammal vana och det är viktigt att våga välja bort och pröva en ny situation. Jag vill inte heller lägga tid på att irritera och störa mig på saker i onödan vilket jag ofta gör när jag läser i grupper och på forum. Livet är för kort för att irritera sig i onödan på människor jag inte känner i frågor som egentligen inte engagerar mig.

Svårigheterna med Köp och säljgrupper hör nog samman med att vara en Snålmor, eller om vi ska vara lite mer allvarliga och seriösa, en medveten konsument. Ska man handla något är det ju bättre att det är begagnat och ska man handla begagnat bör man ha tillgång till den marknaden. Fast en Snålmors resonemang stannar ju inte där, då skulle det ju inte ens övervägas att plockas bort grupper av detta slag. Det ska ju också vägas in hur långt det är värt att åka för att hämta en sak. För Snålmor är det ungefär åtta mil tur och retur till centralorten där sakerna ofta finns. Om sakerna finns på någon av de mindre orterna utanför, på södra sidan av staden, så kan det börja handla om 10-15 mil för en relativt billig och enkel sak. Å andra sidan så kanske man använder den länge och framförallt så bidrar man inte till nyproduktion. Frågan är ju helt enkelt vad som är målet med köpet/bytet; spara pengar eller miljön. Det kan ju självklart vara både och vilket det nog också oftast är men ibland kan ju det ena eller det andra väga tyngre. Det är inte heller miljövänligt att köra bil för att hämta saker men kanske ändå mindre skadligt än nyproduktion av en sak. Bäst är ju förstås om det man söker finns i närområdet vilket jag slutligen beslöt mig för fick vägleda mig. Kvar blev därför bara två grupper som rör orten där jag arbetar och en för det riktiga närområdet. Utbudet är klart bättre i de andra grupperna men å andra sidan så blir jag ju inte frestad att köpa om jag inte ser vad som finns. För det är ju nästa sak; att bara handla det man verkligen behöver och inte hitta på ett behov när man ser sakerna vilket är väldigt snabbt gjort. Egentligen är väl det vad hela konsumtionsproblemet egentligen är; att habegäret hittar på ett behov av att äga en stor mängd saker som vi egentligen inte alls har behov av. Därför kämpar det också emot när man hotar med att ta ifrån det utrymme, tex genom att plocka bort köp och säljgrupper på facebook.

19 Allt i allolådan
Ni vet den där bra lådan i köket där man kör ner allt som man inte vet var man ska lägga någon annanstans, det kan vara ett skåp också. Den lådan i mitt kök fick sig en genomkörare och resulterade i att jag plockat bort en massa telefonkataloger. Striden om dessa är möjligtvis ännu inte avgjord då min sambo är väldigt förtjust i att de finns. Fast egentligen till ingen som helst nytta alls då alla nummer finns på nätet. "Tänk om det blir strömavbrott!" Ja tänk. Det är ju möjligt att man då kommer kunna använda dem för att ringa någon fast jag gissar att det aldrig kommer att hända. Därför ska de smygas ut. Sakta men säkert.

20 Dockvagn och blandade leksaker
Dottern har varit duktig och städat sitt rum och plockat bort leksaker hon inte vill ha. De tog vi med oss ned till vårt bönhus för att göra lekhörnan där lite roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar