måndag 20 januari 2014

Veckans mat vecka 4

Veckans lista innehöll mjölk, grädde, frukt, flingor, ättikssprit och socker. Förutom det så köpte jag två korvringar, två paket makaroner, ketjap manis, mango chutney, torrjäst, vaniljyoghurt och äggnudlar. Äpple och banan fanns på extrapris så det blev veckans frukt och grädde köpte jag både laktosfri och vanlig. Fredag är nämligen Snålmors födelsedag så det vankas möjligheter till kalas och därför ska det bakas, även för gäster som inte tål laktos. Lämpligt nog så var en av veckans kortvaror grädde för 5 kronor paketet, det tackar vi för! Korven och makaronerna var också kortvaror som var ytterst förmånliga att stoppa ner i korgen. Jag hade också lite procent på grädde och flingor visade det sig så det blev ytterligare någon krona billigare, det var ju fiffigt!

Summa: 366 kronor

Vi har ju nu ett tag försökt äta mer av det som finns hemma vilket gått relativt bra tycker jag, förra veckan var det till och med som så att det enda som fanns hemma att äta förutom köttprodukter var en förpackning bulgur och potatis. Det är förstås inte så bara men nu talar vi om ett hem som i normala fall utan större problem skulle kunna mätta en skolklass i en vecka eller två bara på det som finns i förråden. Snålmor är en mathamstrare och ibland kan det vara klokt att låta förråden sina en smula för att vara säker på att inget blir för gammalt. Jag har också haft en del funderingar på vilket system som är det klokaste, det finns nämligen lite olika rön om hur man handlar och konsumerar smartast och mest prisvärt men det sparar jag till ett separat inlägg.

Det absolut egentligen nödvändiga denna vecka var mjölk, grädde och socker. Hade jag handlat bara det hade vi kommit undan mellan 100-150 kronor någonstans. Det verkligt lyxiga som köptes in var nog yoghurten, mango chutney och ketjap manis som vi på alla sätt och vis hade kunnat vara utan, däremot tycker jag att det kan vara värt det för att få in lite fler smaker i vår matlagning så jag ser det som en investering. Något som jag blev väldigt sugen på men avstod ifrån var gula russin. Jag har vanliga russin hemma och kan gott äta upp dem först. Jag hittade också väldigt exklusiv korv med hög kötthalt och lyxig kryddning på hyllan med mat som snart går ut och därför prissänkts men det blev ändå ganska dyr korv och jag tyckte inte att det kändes motiverat att köpa den. Fast nyfiken på om den är god, det är jag verkligen. :)

Tidigare har jag alltid publicerat veckans mat i efterhand men nu tänkte jag försöka handla, planera och publicera och istället utvärdera efteråt hur det faktiskt gick och blev. Jag kommer ihåg bättre om jag planerar i förväg och gör också roligare mat än om jag ska bestämma och hitta på dag för dag som det kommer, då blir det väldigt lätt bara samma.

MÅNDAG
Korv stroganoff med touch av mango chutney och ris

I en receptbok hittade jag ett recept på kyckling och mango chutney. Det lät väldigt gott och jag tänkte att man skulle kunna pröva och se vad smaken gör för en korvbit i sås. Vitkål hade vi hemma och det gjorde jag råkostsallad på, saftade till den med apelsinbitar som är väldigt gott till kål just.

TISDAG
Kycklingwok med äggnudlar och ketjap manis

ONSDAG
Linssoppa med potatis och bacon

TORSDAG
Ugnspannkaka

FREDAG
Tjälknöl och potatis i ugn

På sin födelsedag får man bestämma maten och tjälknöl är ju riktigt mumsigt tycker jag! Älgköttet kommer från frysen och potatisen är det sista av vår egenodlade så det ska avnjutas under andakt!

LÖRDAG
Köttfärsbiffar och bulgursallad

Bulgur, lök, soltorkade tomater blir smaskigt till köttfärsbiffar som redan finns klara i frysen, en lat kalasdag ska det såklart vara!

SÖNDAG
Rester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar