onsdag 1 januari 2014

Utmaningen dag 4 och GOTT NYTT ÅR!

Årets sista dag tillbringades som oftast vid spisen där jag jobbade hårt på kvällens festlighetsmiddag! Jag älskar att laga god mat och att bjuda nära och kära och typ vem som helst som egentligen råkar passera på gatan utanför. :)
Nyårsafton är lite friare ur kreativitetssynpunkt än till exempel julafton; den är som den är liksom med skinka och sill men nyår har färre regler även om reklambladen gärna vill göra gällande att vi borde äta oxfile och hummer.

Årets meny bestod av:
 
toast med skinkröra
 inbakat älgkött på en bädd av svamp, paprika, lök och bacon med topping av dessertost
potatiskroketter
pannacotta i två utföranden
 
 
 
Men hur tänker då en Snålmor då hon ställer till med fest? Och blir det någon fest i en Snålmors hus eller sitter gästerna och gråter och skrapar loss glasyren från tallrikarna av hunger? Nej, inte direkt. Jag är känd inte bara som en Snålmor utan även som en god Matmor vars gäster bjuds på det bästa huset förmår. Hur går då detta ihop? Jag skulle säga att det handlar om planering och matintresse.
 
 
 
 
På bilden ser vi alltså råvarorna till en trerätters middag för fem vuxna och ett barn.
 
 

 


 Här har vi då förrätten i färdigt utförande. Det är finhackad skinka från förra veckans tokfynd på julskinka för 20 kronor kilot. Det har sedan blandats med en finhackad gul lök som bara fått svettas lätt i stekpannan, fem kokta hackade ägg, två tomater och en halv tub majonäs. Röran vilar på en halv avokado som slicats och ett salladsblad. Brödet är vanlig formfranska. Äggen köptes på extrapris i mitten av december och brödet likaså.

 



Här har vi grönsaksröran varpå älgköttet så småningom ska vila. Det är paprikamix på extrapris, rödlök från en en kilos påse på extrapris, champinjoner som köptes färska gräsligt billigt i samband med avslutningen av grillsäsongen och hackades upp och frystes inför kommande fröjder. Jag köpte flera kilo för 20 kronor eller något sådant och nu var det sista påsen som gick åt.

 


Till vänster vilar en färdig smördegsrulle med grönsaker, älgkött och dessertost. Älgkött använder jag eftersom det är det kött jag har bäst tillgång till eftersom jag köper av min pappa men egentligen vilket kött som helst går nog bra. Jag brukar oftast göra den här rätten med stek men eftersom jag hade gott om tid så valde jag att använda grytbitar och älgkotletter som fick steka länge för att bli mjuka. Jag blandade också köttet med bacon som jag köpte på extrapris för ett par veckor sedan. Det passade bra ihop, älgkött kan vara lite torrt eftersom älg är ett så magert kött så en extra fettkälla är inte så dumt. Smördegen var köpt, det går att göra egen men det är besvärligt att få den riktigt bra. Jag hade därför passat på att köpa ett par förpackningar som var på väg att gå ut datumet på och stoppat i frysen tidigare i höstas. Sen toppades härligheten med dessertost, denna gång kantarellsmak och tacosmak. Osten var köpt på fullpris vilket är 11 kronor asken men håller man ögonen öppna ett tag innan bjudningen kan man ofta hitta erbjudanden på dem, framförallt om de ska bjudas på vid nyår eller jul.

Normalt sett brukar jag alltid göra någon egen potatisrätt men eftersom vi ganska nyligt blivit fyra i familjen tog vi det säkra för det osäkra och köpte kroketter. Skala och hacka potatis tar tid, tid som man kanske inte har om babyn har ont i magen eller inte vill vara ensam i sin babysitter.

 

 
Till huvudrätten bjöds det en grekisk sallad med tomat, gurka, sallad, rödlök, fetaost, avokado och oliver. En kall bearnaisesås som är så ofantligt mycket godare än någon jag kan göra själv fanns på flaska och slutligen ägg och tomatröra, samma som förrätten men utan skinka. Fetaosten kallas Salladsost och är av märket ICA Basic men duger absolut gott. Den är lite mjukare än "riktig" fetaost och inte heller lika salt vilket jag uppskattar då jag gärna kryddar mina sallader med salt och peppar själv.
 


Sista bilden är första omgången av efterrätten, pannacotta. Den första omgången var smaksatt med vit choklad och dekorerad med vackert strössel i vitt och guld. Den andra omgången var lakrits och fick en klick rårörda hallon på sig och fick ett lätt täcke av riven vit choklad. Just den här kvällen var de laktosfria eftersom en av gästerna är laktosintolerant. Ett bra spartips är att köpa grädde på extrapris och frysa den, det går ändå bra att göra pannacotta av den sen. Laktosfri grädde hittar man väldigt sällan på extrapris så det är svårare. Hallonen plockade jag själv i somras så de var alldeles gratis och den vita chokladen var en jättebillig kaka från Willys.

Sammantaget så blev det en lyckad kväll och jag fick mycket beröm för maten som verkligen var god. Det gick alltså utmärkt att använda billiga ingredienser för att göra väldigt god mat. Framförhållning och frysen är din bästa vän om du också vill laga billig festmat. Det blev en del rester över eftersom jag gärna medvetet gör mer än jag behöver. Rester av nyårsmat är gott och trevligt att hitta dagen efter! Jag hade absolut kunna spara några kronor till genom att till exempel inte bjuda på två efterrätter men jag gillar efterrätt och tycker det var väl investerade kronor!

Gott nytt år alla som hittar till det här inlägget, hoppas att ni får ett fint 2014!
 

Slutligen så; dagens utmaning! Dotterns skräphög med eventuellt pysselmaterial som hon förvarat i köket vid vår radio. Adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar