söndag 26 januari 2014

Uppföljning veckans mat vecka 4

Menyn ändrades något men såg i original ut såhär:

MÅNDAG
Korv stroganoff med touch av mango chutney och ris


TISDAG
Kycklingwok med äggnudlar och ketjap manis
byttes ut mot våfflor eftersom lunchen på förskolan varit ost och skinkpaj av vilket min dotter inte ätit en bit. Hon hade druckit ett glas mjölk och ätit lite sallad. Att på det servera ytterligare en rätt som jag vet att hon inte skulle äta kändes onödigt.

ONSDAG
Linssoppa med potatis och bacon

TORSDAG
Ugnspannkaka
byttes ut mot lördagens köttfärsbiffar och kokt potatis.

FREDAG
Tjälknöl och potatis i ugn

LÖRDAG
Köttfärsbiffar och bulgursallad
blev rester av tjälknul och hemodlad mandelpotatis. Himmelskt gott!

SÖNDAG
Rester

Veckan handling låg bra till ett par dagar men sen blev det ett besök till ett annat ICA när jag ändå passerade där de har läskessensen vi brukar köpa och likaså engångssilar till duschen. Det blev också lite mer bakprodukter så hipps vipps hade det handlats för 300 kronor till. Det var ju kanske sådär. Å andra sidan har vi nu läskessenser för ett tag så man inte frestas åka enkomt för att handla det och likaså de här mycket behändiga extrasilarna att ha i duschen. De är dyra, 20 kronor styck, och det vore bra att hitta ett sätt att återanvända dem vilket jag ska klura på här framöver. Men absolut ska jag ha dem då vi sen jag köpte dem första gången har sluppit duschöversvämning för att mitt långa hår har orsakat stopp i avloppet.

På det hela en bra matvecka ändå. Det som möjligtvis har saknats är sallad och grönt till maten. Vi har haft en vitkålssallad som jag inte riktigt vågat äta av eftersom jag ammar. En ny månad närmar sig vilket blir ett bra avstamp för en riktigt riktigt snål period då varje smula ska sparas och tas omhand och inga onödiga och oplanerade saker ska hamna i korgen. Ska ta nya tag med att baka själv så får vi se vart vi hamnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar