söndag 19 januari 2014

Veckans vettiga val

Precis som med latheten kring maten har latheten slagit sina klor även i att dokumentera de kloka val jag gjort under veckan! Det kan vara både val som sparat pengar och/eller känts bra för själen. Jag har noterat saker i ett block men inte varit duktig och skrivit direkt här vilket gör att jag förstås omedelbart glömmer bort dem. Men nu tar vi nya tag!

Bilreparationer
Kylan har sedan förra helgen slagit klorna i Norrland vilket gjorde att reglaget på fläkten i bilen jag oftast kör frös fast. Det har aldrig hänt förr och jag tog såklart i för kung och fosterland och försökte vrida allt till rätta. Det slutade enbart med att jag vred av reglaget och den stackars mannen fick bege sig ut i -25 och byta reglage. Det är tur att han är snäll och händig! Att köra en äldre bil är inte särskilt lyxigt men sjukt billigt. Framförallt om man kan något om bilar så man själv kan göra reparationerna. Det kan inte jag men jag ska iallfall få pröva skrota en bil själv för att försöka lära mig mer om hur en bil är uppbyggd och hur saker sitter ihop. Förhoppningen är att jag ska känna mig lite mer bekväm med bilar efter det.

Olja i flaska
Jag har ganska torr hy och använder därför en speciell duscholja för att spara min stackars hud. Jag har köpt refillpåsarna eftersom olja i flaska är gräsligt dyrt och tveksamt värt pengarna. Istället så tog jag en tom flaska med pumpkork som det tidigare var hudkräm i och hällde i oljan i den. Fungerade alldeles utmärkt!

Foton på extrapris
Snart är det jul igen och då ska det som vanligt delas ut julklappar till släktingar som uppskattar att få kort av våra barn. På en loppis för några veckor sedan hittade jag mängder av ramar för halva loppispriset så det blev ju inte alls dyrt! Sen hittade jag en kupong med extrapris på framkallning av kort så då var det ju bara att börja rensa bland foton på datorn och beställa. Visst är det tidigt att tänka på julklappar nu men det lönar sig i längden.

Biblioteket
Besökte biblioteket vilket jag knappt gjort sedan min sjukskrivning då jag haft svårt att orka läsa. Bibliotekarien började mitt besök med att stryka en skuld på 300 kronor då han förstod varför jag inte varit där på länge och varför böckerna då varit sena. Tackar tackar!

Vi lånade böcker till både mig och det stora barnet och hittade också filmer som verkade roliga. Bibliotek är faktiskt en av de mest helvärda platserna som finns. Jag lånade böcker om odling, mat och lite hobbypyssel. Det finns så många saker jag skulle vilja fördjupa och lära mig mer om att jag måste välja känner jag. Men det är roligt att låna böcker och läsa och tänka på vad man skulle kunna göra om man hade obegränsat med tid, till exempel bygga små hus av lera och glasspinnar!

Hobbymaterial
I samband med jobbet med kommande juls klappar och lite pyssel till alla hjärtans dag och lite annat så förstod jag behovet av investeringar i bland annat hobbyfärg. Jag ville också ha några rullar papperstejp, så kallad Washitejp, och började leta runt lite på nätet. Panduro hade många läckerbitar men efter att ha surfat lite och rannsakat mig själv insåg jag att det jag EGENTLIGEN behövde var billigast och enklast att hitta på Jula och ICA Maxi. Det hade jag aldrig fått veta om jag inte undersökt saken och även om det tog tid, för det gör det att leta efter priser och jämföra, så kommer jag inte att köpa en massa saker som jag egentligen inte behöver men vill ha bara för att ha dem. Jag kommer att köpa det jag behöver och inte mer.

Examenspresent
En vän tog examen och jag gav honom gåvor som jag noga valt ut att passa honom och var både sånt jag gjort själv; marmelad, köpt begagnat; en vansinnigt rolig bok av en författare han gillar och något nytt; en skiva med bok om artisterna och lite annat smått och gott. Den sistnämnda hade jag egentligen köpt till mig själv efter branden men har inte velat använda för att jag varit rädd att repa skivan och andra fåniga saker. Då bestämde jag mig för att jag var för rädd om den för att jag skulle må bra av det och gav den istället till min vän som älskar jazz. Han blev väldigt glad och det blev jag med. Idag känns det inte alls jobbigt att skivan inte ägs av mig längre, jag är bara glad över hur lycklig min vän såg ut igår när han öppnade paketet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar