lördag 12 oktober 2013

Babynest och tvättlappar!

Har ägnat dagen åt att hantverka då jag under en längre tid tänkt att jag skulle sy mig ett så kallat "babynest". Eller inte till mig då utan till den efterlängtade lilla skatten som enligt planeringen ska dyka upp om en vecka. Jag hade fått låna ett mönster och en beskrivning av en kollega som sytt ett till sin dotter och har egentligen bara saknat ork och tid för att komma igång.
I morse hittade den blivande storasystern mönstret och förklarade glatt det DET HÄR var precis vad vi skulle göra idag för att hon skulle vara snäll hela dagen! Jag trodde väl inte fullt ut på det, nog är hon snäll men att sömnaden av ett babynest skulle garantera en hel dags sinnesfrid lät LITE otroligt.






Vi satte iallafall igång med projektet som blev väldigt mycket återbruk då tyget var ett arv från min mamma som nog använt det som duk i något läge och var ihopsytt med ett undertyg för att få lite extra tynd. Det sprättade vi bort och sen satte vi igång. Fyllningen gjorde jag av en tunn tunn bäddmadrass som jag inte riktigt förstått vad man ska använda till eftersom den är så löjligt tunn, skulle nog snarare tänka på den som något slags madrasskydd istället. Hursomhelst har den bara legat i ett skåp och varit i vägen så nu fick den sätta livet till.

Kantband skulle det vara också och det fanns i min bandpåse sedan länge, ett loppisfynd bestående av brun snedslå. Tråden är också köpt på second hand, det enda jag nog betalat fullpris för är snöret som slutligen snörpte ihop det hela.

Rent i största allmänhet så måste jag säga att jag är nöjd med att ha fått ihop det av bara det jag hade hemma och med lite skarvande här och där för att få det att funka, till exempel hade jag egentligen för lite fyllning på grund av mönsterkonstruktionen men skarvade ihop det ändå. Beskrivningen i sig var verkligen inte bra och hade jag inte varit så sömnadskunnig som jag själv är hade jag nog INTE fått ihop det då det saknas information som jag tycker är ganska viktig och även innehåller en del märkliga moment som jag inte alls begrepp vitsen med. Tex så skulle man ha en meter tyg på full bredd för att sedan klippa av 90 cm som aldrig används. Man skulle också klippa från "topp till tå" vilket var det märkligaste syuttryck jag någonsin hört. Nåja, nu är det klart! Har två bekanta i ´byn som ska föda snart de med så jag funderar på att tillverka två till och förära dem varsitt! Jag har en del så kallade "retrotyger" som är så populära som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Kanske blir de fina babypresenter? Vi får se!

Den övre bilden är en hög med återanvända handdukar som blev till skötbordsunderlägg och tvättlappar, bara tillklippta och sicksackade för att inte remsa och smula så förtvivlat. Då alla textilierna är rätt gamla och använda så ska det inte finnas några textilgifter kvar i dem vilket jag tycker känns bra då det inte bara är bra för mitt barn utan även för de barn som arbetar inom textilindustrin i tredje världen. Jag skulle självklart kunna avstå från att köpa något annat tyg än ekologiskt odlat och tillrett, tyvärr skulle det nog sätta punkt för mitt syintresse då det är väldigt dyrt tyg. Istället försöker jag så långt det är möjligt låta bli att köpa nytt tyg utan handlar på loppis, second hand och återvinner klädestyg som redan är inne i kretsloppet.
På det hela en bra dag för en Snålmor får man väl lov att säga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar