måndag 7 oktober 2013

Veckans vettiga val vecka 40

Förra veckan fick det heta Sparade pengar vecka 39 men jag kom på att Veckans vettiga val vecka X lät lite käckare så jag bytte helt fräckt namn på den!

1. Köpt en nästintill ny täckdress i storlek 40 av ett bra märke för 80 kronor.
För tillfället är jag gravid och väger minst 20 kilo mer än normalt. Snart kommer vintern som här där jag bor innebär snö och rejält kallt. Mina vanliga vinterkläder kan det ta hela vintern innan jag kommer i vilket jag inte vill utsätta mig själv för. De är också en smula i minsta laget för den storlek jag normalt sett har då de köptes in för fyra år sedan då huset just brunnit ner och jag vägde i princip ingenting på grund av det och en svår förlossning. Jag ammade och åt inget, alltså vägde jag heller inget. Idag ammar jag inte men äter desto mer. :)

2. Köpt skridskor till barnet för 30 kronor.
Barnfötter växer och växer och även om de som nu köpts är något för stora så kommer de att falla barnet i smaken då de är vita med något fånigt fluff uppe på skaften. De nuvarande är sådana här riktiga barnskridskor i grått och rött med plastspännen. De nya är KNYTISAR, tydligen mycket populärt om man ska tro husets femåring. Faktum är att man åker mycket BÄTTRE med knytisar. Det är liksom ett odiskutabelt fakta. :)
Nåja, vi får väl se efter julafton då de kommer att ges bort vad premiärturen säger om den saken. Nya kostar flera hundra så det var ett bra köp.

3. Grävt upp en del av mitt kryddland för att förvara de känsligaste kryddväxterna inne under vintern. Jag har ingen bra koll på hur de klarar sig inne men förmodligen bättre än ute iallafall. :) Färska kryddor är gott och kostar runt en tjuga att köpa i grönsaksdisken. Mina är köpta på Granngården på deras rea och kostade nog runt en tjuga de med även om det ordinarie priset på vissa av dem var ganska högt. Kan alltså vara värt att se om de klarar sig.

4. Vattnat med vattnet från torktumlaren.

5. Köpt en ny babybilstol för 300 kronor.
Eller ja, begagnad är den ju men exakt den modell som passar i vår gamla insats. Tyget till vår bilstol har fått fläckar som inte alls går att få bort och en ny klädsel kostar 900 kronor. En splitt ny stol av samma modell kostar runt 1600 kronor. Jag tycker nog att det var helt okej med 300 kronor istället! Nu kan vi också montera en ställning i bägge våra bilar och bara lyfta emellan insatsen. Väldigt bekvämt och precis som vi gjort med det äldre barnet, vi har två bilbarnstolar för att slippa släpa dem fram och tillbaka.

6. Gjorde ett återköp.
Har turen att ha en affär mycket nära min arbetsplats. Det är gångavstånd och snabbt gjort att handla nödvändiga saker som inte kan vänta till en storhandling. Men. Det är väl SÅDÄR ordning vad gäller att personalen har koll på veckans extrapriser och lägger in rätt i kassan. Även om jag gissar att sådant ska fungera helt perfekt från och med måndag då veckans reklamblad delas ut till mig så gör det mycket mycket sällan det. Det kan saknas skyltning både utanför och i affären och även om man själv har koll så är det inte inlagt i kassan osv osv osv. Även så denna vecka då jag snubblade över ett erbjudande om billig halloumiost. Nej, det blev inte alls billigt att köpa två för ordinarie pris vilket jag upptäckte när jag kollade kvittot. Lång kö. Ställa till besvär. Litet samhälle. Skvallriga kassörskor som gärna berättar anekdoter om andra kunder för en när man ska betala. Hm. Men jag tog mig i kragen och genomförde proceduren med ett påpekande, en diskussion och ett återköp eftersom det inte gick få dem att kontrollera vad som egentligen ingick i erbjudandet. Suck. Nå, jag sparade i vart fall nära 80 kronor till en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar