fredag 11 oktober 2013

Snålmors listor


Ett knep jag använder för att inte förköpa mig eller kanske missa en chans att spara en slant är att göra som när jag var barn och helt enkelt skriva upp saker jag behöver eller vill ha. För tillfället är den platsen längst bak i min kalender eftersom den ständigt är med mig och något jag håller rätt på. Det går självklart bra att ha informationen i sin mobil också men jag tycker att det är besvärligare att lägga in i mobilen än så länge och föredrar därför penna och pappersvarianten.

Jag har också en lista för vad barnen kan behöva och vad familj och vänner har sagt att de önskar sig eller tycker mycket om så att jag förhoppningsvis ger dem gåvor som de kommer tycka om och uppskatta och inte bara sucka tungt över.

Inför jul så påbörjar jag alltid också en lista med vilka julklappar respektive person ska få så jag har en översikt och en uppfattning om antalet gåvor, kostnader och framförallt att jag inte glömt någon. Det är lätt att börja oroa sig för att man inte har köpt tillräckligt mycket saker om man inte har svart på vitt och verkligen har koll, så är det iallafall för mig. Innan jag blev mer noga med att skriva upp och ha koll så tycker jag att jag lättare föll till föga för att sistaminutenmedångestochpanikhandla. Planerar man inköpen så blir de i regel mer genomtänkta och även mer passande.

En annan fördel med att börja i tid är att man kanske kan försöka göra egna presenter och inte nödvändigtvis köpa dem. Själv har jag en tendens att underskatta det jag gör själv och det gäller säkert för många. Det jag själv gör känns inte lika fint som det jag kan köpa även om jag har lagt ner massor med tid till skillnad från något som massproducerats på ett par sekunder i en asiatisk fabrik. Många är nog också rädda för att framstå som lite snåla. Jag undrar när det egentligen blev så, att konsumtionssamhället fick ett så starkt grepp om oss att vi slutade vara stolta över det vi själva tillverkat? Jag försöker verkligen gå emot min egen känsla av underlägsenhet och tillverka egna presenter, förhoppningsvis ska jag under det här hemmaåret hinna tänka mer på det och träna på saker tillräckligt mycket för att känna mig nöjd med "gåvovärdet" i det jag själv tillverkat.

Ofta när jag köper presenter vänder jag mig till second hand eller loppismarknaden eftersom det där finns ett stort utbud av väldigt fina saker som ofta inte är använda alls eller att det faktum att de är använda inte spelar någon roll. För varför har vi inställningen att det som är nytt är finare än det som är gammalt? Det behöver inte alls vara så. Om jag får välja mellan att få en begagnad bunke i rostfritt stål än en ny plastbunke från Ikea så tar jag hundra gånger hellre den begagnade bunken i rostfritt stål. Den kommer att överleva plastbunken så många gånger om och släpper inte ifrån sig mysko plastgifter och ångor när den börjar bli sliten. Jag vet ingen som lyckats slita ut en bunke i rostfritt stål men jag har själv flera gånger under mitt liv gjort mig av med slitna plastbunkar.

I en grupp på Ansiktsboken där jag är med kom en av de andra medlemmarna med det fiffiga tipset att också ha en lista med saker man INTE får köpa; Svarta listan kallad. Där skriver man upp det som man lättast faller till föga för att hamstra och köpa på sig även om man egentligen inte överhuvudtaget behöver det. Det är ju väldigt olika vad det är man har svårt att motstå, själv har jag verkligen älskat att köpa rengöringsmedel! Har jag hamnat på en billighetsaffär av något slag är det absolut på den avdelningen som jag gått och dragit allra längst och sniffat och funderat och sen plockat på mig ifrån. Däremot har jag inget som helst problem med att motstå prydnadssaker och pryttlar som min yngre syster knappt klarar av att vistas i närheten av utan att stoppa varukorgen full. Genom att identifiera vad det är man gärna fastnar för och fästa det på pränt, gärna plasta in, så har man en god hjälp till att låta bli att handla. Tar man med sig sin svarta lista på alla shoppingturer är det ju också lätt att kika på den och bli påmind att "Nej, det där köper inte du."

Ett tips väl värt att pröva, liksom önskelistor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar