söndag 13 oktober 2013

Veckans mat vecka 41

Hösten är här, frysen är full av älgkött som jag har turen att få köpa av min pappa och min bror, för tillfället vilar där runt en 90 kilo kött. Det kostar såklart en del att köpa in och det går absolut att köpa betydligt mycket billigare kött på affären varenda veckan. Men. Älgköttet är fritt från hormoner, det kommer från ett djur som levt i frihet och dog en RELATIVT smärtfri och icke stressad död. Så även om man vissa riktigt fyndfyllda dagar kan köpa kött i affären på halva priset mot vad jag betalar för min älg så tycker jag det är värt det.

Dock är det såklart mycket pengar som ska ut på en gång och eftersom det ska plockas från den budget vi avsätter för mat, dvs 2800 kronor i månaden blir det lite trixande för att plocka tillbaka pengarna ur budgeten då vi såklart måste köpa även annan mat. Jag brukar lösa det så att jag betalar rakt av med mina sparpengar och sen antingen inte lägger matpengar alls ett par månader utan bara handlar för överskottet som i regel finns på ICAkortet eller lägger mindre matpengar under en ännu längre period. Jag är helt hopplös dålig på att komma ihåg vad jag har lagt ut på köttet tidigare år men NU när jag kan skriva upp det här så blir det ju enkelt och bra för framtida planering! Årets köttskörd uppgår till 89 kilo och kostade 5785 kronor. Det är ungefär 5 månaders matpengar för mig ifall jag inte alls lägger något och 10 månader ifall jag lägger hälften. Nu när jag har ett riktmärke på ungefär hur mycket pengar det rör sig om så tänker jag att jag i fortsättningen ska se till att det byggs på via ICAkortet så att det direkt vid köpet ska finnas de extra pengarna där som vi då kan ta ut. Mitt mål är nu alltså att dels betala tillbaka till mig själv men sen då bygga upp en betalningsbuffert på ungefär 6000 kr till älgköttet och ett par tusenlappar till för oförberedda sämre tider. Det kommer bli en stor utmaning men jag tycker det känns roligt att se hur det går och ser fram emot avstämningen som jag får göra om ungefär ett år. I dagsläget finns det cirka 2500 kronor på vårt ICAkort och förutom det så återstår det ungefär 300 kronor av de matpengar jag lägger varje månad. Om jag lyckas sträcka ut de hundringarna in på nästa vecka så kan man realistiskt sett tänka att det återstår 2000 kronor på ICAkortet när månaden är slut och ska fyllas på med mer pengar.

I och med ankomsten av vårt väntande barn så kommer också ett tillskott på 400 extra kronor i månaden vilket är vad vi kommer att dra från barnbidraget. Resten sparar vi på ett sparkonto till barnet nämligen. Den totala summan som då landar hos ICA varje månad blir då 2000 kronor. Klarar vi då av att låta bli att använda den extra slanten så har vi nära 5000 kronor extra på ett år vilket ju kommer relativt nära de summor vi behöver till älgen men inte till oförutsedda buffertpengen. Så låt oss säga att vi behöver spara 800 kronor varje månad på ICAkortet, då landar vi på nära 9000 kronor vilket låter bra för mig. Det innebär alltså att vi kan använda 1200 kronor från ICAkortet varje månad plus låt oss säga 600 kronor av mina matpengar. En familj på två vuxna och två barn som klarar sig på 1800 kronor i månaden på mat och förbrukningsvaror? Spännande!

Det här blev en väldigt lång utläggning men nu har vi iallafall kommit fram till veckans meny!

MÅNDAG
Korvstroganoff och ris
Planen var att under söndagen förbereda korvstroganoff men det fick stryka på foten då min gravida kropp bestämde sig för att den faktiskt inte kunde stå upp en sekund till vid en spis. Trött var den även idag men efter lite trixande så stod den på bordet, till glädje för båda vuxna och barn! Jag drygade ut den en smula med ett av barnet avsmakat äpple som sedan lagts i kylen, mycket finrivna morötter och självklart lök. Barnet avskyr både morot och lök och ställde sig först tvekande till äpplet men åt för ovanlighetens skulle av både ris, korv och sås vilket var trevligt! Riset kokade jag med en av mina hemkokta grönsaksbuljongstärningar.

Det är lite roligt att barnet som är så otroligt intresserat av matlagning och bakning och hjälper till i princip varenda dag med maten också är så ofantligt ointresserad av att äta den. Hon luktar gärna på kryddor och funderar vad som är gott till vad men vill verkligen inte äta just mycket annat än det kolhydratrika innehållet, dvs pasta, potatis, ris, bulgur, couscous och grönsaker. Det äter hon dock ordentligt av och inte klagar hon heller vilket ju är sympatiskt. Många barn är väldigt restriktiva i sin kosthållning men jag måste erkänna att jag blev ganska överraskad när jag själv fick ett sådant barn då jag alltid ätit i princip allt utom leverbiff. Jag kommer från ett hem där det som serverades åts upp och punkt slut med det. Förutom leverbiffen då som jag verkligen i sten vägrade äta trots att mina föräldrar var arga. Mitt eget barns aversion mot viss mat hanterar jag med ro då min erfarenhet är att barn eftersom lär sig äta det mesta och bråk verkligen kan orsaka matproblem på riktigt.

Nåja! Av en halv korvring, ett trekvarts äpple, två morötter, två lökar, 3 dl mjölk och 3 dl matlagningsgrädde, chilisås och enligt paketet 8 portioner ris så fick jag ihop middag till familjen, matlåda till mig kommande dag samt tillräckligt med rester för att servera familjen ännu en hel middag. Lite grovt uppskattat skulle jag säga att det tillagats 6-8 portioner mat som kostat på ett ungefär 50 kronor. Beroende på antalet portioner blir det då 8,50 per portion eller 6,50. Oavsett vilket anser jag det vara ekonomiskt försvarbar mat. Om man hade velat göra den billigare så hade jag plockat bort grädden och bara gjort såsen på mjölk samt drygat ut den med mer lök och morot som är billiga rotsaker och i det här fallet inköpta till ett mycket lågt kilopris.

I samband med middagslagandet upptäckte jag att ett par av morötterna i påsen blivit trista och svarta varvid de skalades av och hamnade i buljonglådan i frysen. Där fick också lökresterna samt äppelskruttet bo för att invänta att bli egen grönsaksbuljong. Den som spar han har! :)


TISDAG
Pastagratäng
Varannan tisdag äter vi på Middagspaus, vår lokala församlings middagsverksamhet för alla boende i området. Den här dagen serverades det alltså pastagratäng, en med köttfärs och en med broccoli, salami och skinka. Bägge två smakade väldigt gott och till fanns som vanligt sallad, bröd, kaffe och kaka. Det blev mat över idag och som alltid kan man då hämta ut en gratis matlåda i köket innan man går. Så för 70 kronor åt sig hela familjen mätt och fick med sig matlådor hem som är iallafall lunch för två dagar per person. 7 portioner mat för 70 kronor är ju förnämligt trevligt!


ONSDAG
Löksoppa
ÄNTLIGEN fick jag ge mig på en löksoppa, det känns som att jag har försökt i flera veckor nu! Barnets intresse för soppor är mycket lågt och hon fick istället för löksoppa hitta på en egen soppa som hon kunde tänka sig att äta. Den bestod av makaroner och korv samt buljong och turkisk yoghurt. Det blev inte en succe. När vi hällt av buljongen och spolat bort yoghurten som såg äcklig och otäck ut enligt henne åt hon sedan makaroner och korv med ketchup med god aptit. :)

De vuxna åt löksoppa med ost och brödkrutonger och tyckte att det smakade väldigt gott trots att soppan inte tillagades med vitt vin som det egentligen ska vara i buljongen.


TORSDAG
Rester
Det blev som sagt en del mat över från tisdagens Middagspaus som vi idag värmde i stekpanna och erbjöd tillsammans med en sallad. Smaken förhöjdes av husbondens djupdykning i kryddlådan som verkligen piffade till den lite utslätade mjölstuvningen. Barnet var mycket litet imponerat och tjurade om lökbitar, broccoli och skinkbitar men åt till slut ett par tuggor utan större protester. Det blev över såpass att en matlåda till morgondagens lunch kunde skrapas ihop, eventuellt två om man skulle dryga ut med smörgås och lite sallad.


FREDAG
Kebabtacos?
Ursprungsplanen var egentligen spagetti och köttfärssås men efter att ha "snubblat" över en påse fryst kebab i frysen som dolde en ensam bottenskyla kebabsplit som vi inte använt bytte jag plan. I kylen fanns en påse med hemodlade tomater som behövde konsumeras liksom ett halvt salladshuvud och halv gurka från förra helgens tacos. Tillsammans med ris från måndagens middag, en burk majs och en uppriven ostbit så blev det en god middag som alla i familjen var nöjda med. Jag fryser alltid alla ostkanter och bitar som börjar vara för små att bruka till påläggsost och river sedan i en låda som förvaras i frysen. Perfekt till pizza, tacos eller vad man nu vill piffa upp, ostfrallor är ju tex också väldigt gott, men den här gången rev jag direkt den bit som låg i kylen och bara väntade på att komma till nytta! 

Jag tänkte mig nog att det skulle bli ett slags sallad det här men hittade en förpackning tortillias i frysen som jag tog fram i förhoppning att barnet skulle äta LITE mer än ris och majs. Det blev faktiskt väldigt gott att lägga "salladen" i bröden så hädanefter kan vi i huset också äta kebabtacos när andan faller på!


LÖRDAG
Rester
Dagens lunch blev för barnets del den berömda "Pastakorvsoppan" från i torsdags som hon vägrade äta innan jag slog bort all buljong och även spolade den i vatten för att få bort all turkisk yoghurt. :) För mor och far blev det frukt och smörgås då ingen av oss var speciellt hungrig och dessutom rätt upptagna med diverse projekt.

Till middag serverades det gårdagens Kebabtacos som var gott även idag och gjorde alla glada!

SÖNDAG
Gott och blandat
På grund av mitt höggravida tillstånd tillbringades större delen av söndagen på BB. Babyn klämmer på nerver som orsakade sådan nervsmärta att förlossningen startade men kom av sig då jag fick stark smärtlindring. Därför blev det sjukhusmat till lunch och grillad kyckling och potatissallad till middag då jag för ovanlighetens skull kände mig riktigt sugen på det. Normalt sett så AVSKYR jag potatissallad från affären men idag var det nog det godaste jag kunde tänka mig! Eftersom det verkar som att förlossningen EVENTUELLT kan vara på gång och alternativt sjukhusvistelse på grund av smärtorna så passade vi på att göra lite extra inköp när vi ändå var på centralorten till nästa veckas tänkta meny. Som alltid när sambon är med slank det ner lite extra saker men jag iddes inte ens tänka ekonomiskt då jag själv var väldigt inne på en stor påse godis och chokladkakor. Smärtorna från rygg och ben blir så intensiva när de är som värst att jag inte får behålla någon form av föda vilket gör att mitt energibehov idag har varit enormt.

Veckans matinköp har bestått av:
8 liter mjölk
1 påse kattmat
1 paket bregott
1 kilo äpplen
1 kilo bananer
5 dl grädde
1 förpackning färska jordgubbar
1 förpackning glass
3 paket kaffe
4 godispåsar
1 påse blomjord

Sammanlagt gick det lös på 279 kronor. Det som ursprungligen fanns i min plan var kattmat, bregott, mjölk, blomjord och frukt som blev då äpplen då de var billigast och banan eftersom de är mättande och energirika vilket jag behöver såhär i slutet av graviditeten.
Grädden kom med på grund av ett kommande byte så att jag behöver baka under helgen, godispåsarna, jordgubbarna och glassen var mammahjärtat som föll till föga inför att barnet verkligen uppskattar båda sakerna. Kaffet var galet billigt, 10 kronor per förpackning, vilket var ett klipp om något! Egentligen hade jag som sagt tänkt klara mig med bara ursprungsplanen och det skulle vi också ha gjort. Det hade sparat runt hundra kronor att inte köpa det extra men nu blev det så den här veckan.

Den extra handlingen gick loss på 500 kronor ungefär men då handlade vi allt som behövs nästa vecka samt lite extramat att ha med på förlossningen och snabb enkel mat att göra hemma, till exempel pyttipanna. Runt en hundring av det här var godis, enbart för att få snabb energi på grund av den jobbiga natten. Det mesta var dock vettigt på alla sätt och vis så ingen ide att gråta över spilld mjölk, bättre att vila och ta det lugnt inför det som komma skall! :) Hade det inte börjat krångla såhär med kroppen hade nog min plan fungerat alldeles utmärkt, iallafall en liten tröst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar